چکیده:
هدف: هدف تحقیق حاضر، تحلیل رابطه بین مهارت های زندگی با میزان مسئولیت پذیری دانشجویان دانشگاه بود.
روش: روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا، توصیفی- همبستگی بوده، جامعه آماری آن، کلیه دانشجویان دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 94-1393 شامل 7132 نفر بود که با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران و به روش تصادفی طبقه ای، 237 نفر به دست آمد. ابزار گردآوری اطلاعات تحقیق، دو پرسشنامه استاندارد «مهارت زندگی» و پرسشنامه استاندارد «مسئولیت پذیری» بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت در شش مولفه بود که روایی هر دو به صورت محتوایی توسط کارشناسان، تایید و پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای مهارت زندگی، 86/ 0و مسئولیت پذیری، 91/ 0 برآورد شد. تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و آزمون تی) با استفاده از نرم افزار آماری اس.پی.اس.اس. انجام گرفت.
یافته ها: میانگین هر یک از مولفه های مهارت زندگی و مسئولیت پذیری در دانشجویان، بالاتر از حد متوسط بود. بین مهارت زندگی و مولفه های مسئولیت پذیری رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. ضریب رگرسیون نشان داد مهارت زندگی قابلیت پیش بینی مسئولیت پذیری دانشجویان را دارد. همچنین بین مهارت های زندگی و مسئولیت پذیری دانشجویان، بر حسب جنسیت و مقطع تحصیلی تفاوت معنادار وجود ندارد؛ اما این تفاوت بر حسب رشته تحصیلی و سال ورود معنادار است.
نتیجه گیری: آموزش مهارت زندگی، فرد را قادر می سازد مسئولیت های نقش فردی و اجتماعی خود را بپذیرد و نیازها، انتظارات و مسائل روزانه را به شکل اثربخشی پاسخ دهد.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به مطالب پیشگفته، میتوان به این نکته تأکید کرد که تلاش در جهت آموزش مهارتهای زندگی و مسئولیتپذیری، در رشد و پرورش شخصیت متعادل و متوازن افراد از جمله دانشجویان و نقش آن در بهبود ارتقای عملکرد درسی و آموزشی آنان دارای اهمیت قابل توجهی است.
(شهیدی، 1386: 49) از دیدگاه فروم(2004)، مسئولیتپذیری صرفا وظیفه یا تکلیفی نیست که باید توسط یک فرد انجام گیرد؛ بلکه بر عکس، بیانگر نوعی احساس و حالت است که توسط خود فرد، برانگیخته شده و در بر Pitman Yankah Kumar Henderson Fromm دارندۀ پاسخ و واکنش فرد نسبت به نیازهای دیگران به صورت آشکار یا پنهان است.
وردی(1383) نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی بر ابراز وجود، عزت نفس و مسئولیت پذیری، تأثیر مثبت و بسزایی داشته و موجب افزایش معنادار در این متغیر شده است.
جدول 4: مقایسۀ مهارتهای زندگی و مسئولیتپذیری دانشجویان بر حسب ویژگیهای جمعیتشناختی (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد بین مهارتهای زندگی و مسئولیتپذیری دانشجویان بر حسب جنسیت و مقطع تحصیلی، تفاوت معنادار وجود ندارد؛ اما این تفاوت بر حسب رشتۀ تحصیلی و سال ورود معنادار است.
همچنین وردی(1383) نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی بر ابراز وجود، عزت نفس و مسئولیتپذیری تأثیر مثبت و بسزایی داشته است.
طبق فرضیۀ سوم، بین مهارتهای زندگی و مسئولیتپذیری دانشجویان بر حسب جنسیت و مقطع تحصیلی تفاوت معنادار وجود ندارد؛ اما این تفاوت بر حسب رشتۀ تحصیلی و سال ورود، معنادار است.
The Effect of Life Skills Training on Assertive, Self Esteem & Responsibility in Female Students in the First Year of Secondary Education at Ahvaz City."