چکیده:
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه علی بین اخلاق کار اسلامی و خلاقیت، با در نظر گرفتن نقش میانجی توانمندسازی روان شناختی و احساس انرژی در میان اعضای هیئت علمی بود.
روش: به منظور انجام این مطالعه نمونه ای به حجم 196 نفر عضو هیئت علمی به روش نمونه گیری طبقه ای از اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه های استاندارد انرژی در کار، خلاقیت در کار، توانمندسازی روان شناختی و اخلاق کار اسلامی جمع آوری شد. همچنین، به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازه گیری شده در الگوی مفهومی، از مدل معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که اخلاق کار اسلامی با خلاقیت، توانمندسازی روان شناختی و احساس انرژی رابطه مثبت و معنادار دارد. همچنین، رابطه بین اخلاق کار اسلامی و خلاقیت از طریق توانمندسازی روان شناختی و احساس انرژی در کار میانجی گری می شود. به عبارتی؛ اخلاق کار اسلامی از طریق توانمندسازی روان شناختی و احساس انرژی در کار موجب تقویت خلاقیت اعضای هیئت علمی می شود.
نتیجه گیری: توانمندسازی روان شناختی و احساس انرژی در کار، رابطه بین اخلاق کار اسلامی با خلاقیت را تحت تاثیر قرار می دهند. این نتایج بر ضرورت بازشناسی نقش میانجی این دو متغیر در بررسی رابطه علی اخلاق کار اسلامی با خلاقیت تاکید می کند.
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه علی بین اخلاق کار اسلامی و خلاقیت، با در نظر گرفتن نقش میانجی توانمندسازی روان شناختی و احساس انرژی در میان اعضای هیئت علمی بود.
روش: به منظور انجام این مطالعه نمونه ای به حجم 196 نفر عضو هیئت علمی به روش نمونه گیری طبقه ای از اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه های استاندارد انرژی در کار، خلاقیت در کار، توانمندسازی روان شناختی و اخلاق کار اسلامی جمع آوری شد. همچنین، به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازه گیری شده در الگوی مفهومی، از مدل معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که اخلاق کار اسلامی با خلاقیت، توانمندسازی روان شناختی و احساس انرژی رابطه مثبت و معنادار دارد. همچنین، رابطه بین اخلاق کار اسلامی و خلاقیت از طریق توانمندسازی روان شناختی و احساس انرژی در کار میانجی گری می شود. به عبارتی؛ اخلاق کار اسلامی از طریق توانمندسازی روان شناختی و احساس انرژی در کار موجب تقویت خلاقیت اعضای هیئت علمی می شود.
نتیجه گیری: توانمندسازی روان شناختی و احساس انرژی در کار، رابطه بین اخلاق کار اسلامی با خلاقیت را تحت تاثیر قرار می دهند. این نتایج بر ضرورت بازشناسی نقش میانجی این دو متغیر در بررسی رابطه علی اخلاق کار اسلامی با خلاقیت تاکید می کند.
خلاصه ماشینی:
"از آنجا که بررسی و مطالعۀ تمامی عوامل مؤثر بر خلاقیت کارکنان با اصل محدود بودن قلمرو تحقیق تناقض دارد، لذا در این تحقیق به بررسی رابطۀ علی بین اخلاق کار اسلامی و خلاقیت، با توجه به اثرات میانجی توانمندسازی روانشناختی و احساس انرژی پرداخته شده است.
توانمندسازی روانشناختی که با عنوان فرایند افزایش احساس شایستگی در کارکنان از طریق شناسایی و حذف شرایطی که موجب ناتوانی آنان شده است، تعریف میشود(کنگر و کانونگو، 1988)، یک مفهوم انگیزشی و متشکل از پنج مؤلفۀ احساس معناداری(با ارزش تلقی کردن اهداف شغلی و علاقه درونی شخص به شغلش)، احساس شایستگی(اعتقاد فرد به توانایی و ظرفیت خود برای انجام وظیفه محوله)، احساس خودمختاری(داشتن حق انتخاب، آزادی عمل و استقلال فردی در محیط کاری)، احساس تأثیر(توانایی نفوذ در پیامدهای راهبردی، اداری یا عملیاتی در کار) و احساس اعتماد(علاقهمندی، شایستگی، گشودگی و اطمینان داشتن به دیگران) است(ابیلی، 1388؛ اردلان و همکاران، 1392: 70).
(رجوع شود به تصویر صفحه) نگارۀ 1: مدل مفهومی روابط بین متغیرهای پژوهش ب) روش بررسی از آنجا که هدف تحقیق حاضر بررسی رابطۀ علی میان اخلاق کار اسلامی و خلاقیت با توجه به نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی و احساس انرژی در قالب مدل مفهومی(نگاره 1) است، روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بوده و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد.
(هوارد، 2002؛ مقیمی و همکاران، 1386: 94) این پژوهش به خوبی رابطۀ میان اخلاق کار اسلامی را با احساس انرژی، توانمندسازی روانشناختی و خلاقیت نشان داده است."