Skip to main content
فهرست مقالات

ارائه چارچوب توسعه دیپلماسی علمی ج.ا.ایران مبتنی بر قابلیتهای دانشگاههای علوم انسانی (نمونه مطالعه: دانشگاه امام صادق(ع)

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (18 صفحه - از 159 تا 176)

هدف: هدف از انجام این پژوهش، ارائه مدل پارادایمی و نظام مند توسعه دیپلماسی علمی کشور، مبتنی بر مصاحبه های اساتید، خبرگان و متخصصان حوزة دیپلماسی علمی در دانشگاههای علوم انسانی بود. روش: این پژوهش مبتنی بر راهبرد پژوهشی داده بنیاد و بر اساس رویکرد نظام مند استراوس و کوربین به دنبال استخراج مدل پارادایمی توسعه دیپلماسی علمی است. بدین منظور ابتدا 18 نفر از اساتید، خبرگان و متخصصان حوزة دیپلماسی علمی در دانشگاه امام صادق(ع) شناسایی و با آنان مصاحبه شد و در مرحله بعد، با فرآوری داده ها و مفاهیم، مقوله های سطح 1 و سطح 2 مدل پارادایمی استخراج شد. یافت هها: با طی مراحل پژوهشی داده بنیاد، هرکدام از مقوله های سطوح 1و 2 شناسایی شده، با توجه به سنخیت موضوعی ذیل مقوله های پارادایمی شرایط علّی، شرایط زمینه ای، شرایط واسطه ای، راهبردها و مقوله محوری دسته بندی شدند. نتیجه گیری: حرکت به سمت توسعه دیپلماسی علمی، در دانشگاه امام صادق(ع) با توجه به قابلیتهای پویای آن، شرایط و عوامل ویژه ای دارد و ظرافتهای خاصی را در طراحی ها می طلبد. ارتقای قابلیتهای دانشگاه، تقویت جایگاه بین المللی ج.ا.ایران، مقابله با کژکارکردهای دیپلماسی علمی در دانشگاههای علوم انسانی و تحقق ماموریت ج.ا.ایران نسبت به مستضعفین جهان اسلام، از جمله پیامدها و نتایج پیاده سازی چارچوب توسعه دیپلماسی علمی در دانشگاههای علوم انسانی است.

خلاصه ماشینی:

"لذا افراد مد نظر پژوهش برای انجام مصاحبه، از از بین اعضای چهار گروه مدیریت دولتی و سیاستگذاری عمومی، بازرگانی، صنعتی و مالی دانشکدۀ معارف اسلامی و مدیریت، همچنین دانشکدۀ معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشکدۀ معارف اسلامی و حقوق، دانشکدۀ معارف اسلامی و اقتصاد و نیز از میان مسئولان روابط عمومی دانشگاه و دانش‌آموختگان متخصص و پژوهشگر حوزۀ دیپلماسی علم و فناوری انتخاب شدند. Systematic Procedure Emerging Design Constructivist Approach Strauss & Corbin Open Coding Axial Coding Selective Coding جدول 3: مشخصات مصاحبه‌شوندگان (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به تعداد بالای مصاحبه‌ها و حجم بسیار زیاد اطلاعات اولیۀ جمع‌آوری شده، می‌بایست برای مرحلۀ بعد، این حجم از اطلاعات کدگذاری می‌شدند. دسته‌بندی مقوله‌های سطح1 و 2 ذیل مقوله‌های پارادایمی و نمایش کدگذاری‌های مرتبط (رجوع شود به تصویر صفحه) د) جمع‌بندی و شرح مدل پارادایمی دیپلماسی علمی محققان در این پژوهش، در گام اول با شناسایی اساتید، خبرگان و افراد آشنا و فعال در عرصۀ دیپلماسی علمی که ویژگی‌های لازم برای پیشبرد سؤالات پژوهش را داشتند، شناسایی کرده و پس از انجام مصاحبه‌ها و پیاده‌سازی و جمع‌بندی آنها، به پیمودن گامهای راهبرد نظریۀ داده‌بنیاد پرداختند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.