چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی وضعیت همکاری علمی میان حوزویان و دانشگاهیان، به بررسی پدیده هم نویسندگی پژوهشگران دانشگاه های تهران و حوزه علمیه قم طی سالهای 92-1383 پرداخته است.
روش: این پژوهش از نوع کاربردی است و با استفاده از روش کتابخانه ای انجام شده است. جامعه پژوهش،مقالات مشترک بین پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی است. برای جمع آوری داده ها، از پایگاه های داخلی بهره گیری شد. تحلیلهای انجام شده با استفاده از نرم افزار اکسل انجام شد.
یافته ها: به طور کلی، هم نویسندگی بین پژوهشگران دانشگاه های تهران و حوزه علمیه، روندی صعودی داشته است؛ اما در سطح مطلوبی نیست. الگوی همکاری از نظر تعداد نویسندگان، دو نویسنده ای می باشد و در موضوع اقتصاد، بیشترین همکاری صورت گرفته است. در رتبه بندی دانشگاه ها در همکاری با حوزه علمیه قم، دانشگاه تهران در جایگاه نخست و دانشگاه امام صادق(ع) و دانشگاه آزاد در رتبه های بعدی قرار دارند.
نتیجه گیری: باتوجه به مقدار ضریب مشارکت به دست آمده، به نظر می رسد نویسندگان گرایش زیادی به همکاری دارند، اما به دلیل پراکندگی و محدود بودن تعداد تولیدات علمی، می توان استنباط کرد که تنها گروه خاصی از افراد، دارای بیشترین تعداد تولیدات علمی اند و این، نشان از یک مشارکت واقعی بین حوزویان و دانشگاهیان ندارد.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به اهمیت اینگونه پژوهشها و ضرورت آگاهی یافتن مسئولان پژوهشی کشور از نتایج آنها درحوزههای مختلف علمی، این پژوهش به بررسی همنویسندگی بین پژوهشگران دانشگاههای تهران و حوزۀ علمیه قم میپردازد و بر آن است که به این مسئلۀ مهم پاسخ دهد که آیا بین پژوهشگران دانشگاههای تهران و حوزۀ علمیه قم همنویسندگی وجود دارد یا خیر؟ همچنین بر آن است تا ضریب مشارکت گروهی محققان را در سالهای مختلف، محاسبه و روند تغییرات آنها را به منظور تعیین پیشرفت همکاری گروهی نویسندگان بررسی کند.
سؤال سوم: رتبهبندی دانشگاههای تهران در همکاری علمی با حوزۀ علمیه قم چگونه است؟ برای پاسخگویی به این پرسش، فراوانی عملکرد حوزه و دانشگاه در تألیف مقالۀ مشترک، در هر سال محاسبه و نتایجآن در قالب جدولو نمودار 5 ارائه شده است.
همچنین در بررسی روند ضریب مشارکت در کل بازۀ زمانی مورد بررسی، مقدار به دست آمده 62/0 بوده است که این امر بر اساس تعریف آجی فیروکی،بارلو تاگو(1988) که اشاره میکنند مقدار ضریب رشد، عددی بین صفر و یک است که هرچه این عدد از 5/0 بیشتر باشد، حاکی از آن است همکاری گروهی بین نویسندگان در سطح مطلوبتری قرار دارد و هر چه به عدد صفر نزدیکتر شود، نشاندهندۀ ضعیف بودن میزان همکاری گروهی بین نویسندگان است؛ بنابر این، ازآنجا که ضریبهای مشارکت گروهی در تولیدات علمی حوزه و دانشگاه بزرگتر از 5/0 است، نشان از همکاری مطلوب بین نویسندگان حوزوی و دانشگاهی دارد.
Co-authorship Network of the Articles in the Journal of National Studies on Librarianship and Information Science Using Social Network Analysis Indicators."