چکیده:
هدف: هدف این پژوهش، بررسی دو مولفه تفکر انتقادی و میل درونی بر اساس میزان اهتمام به مهارتهای فلسفی در کتاب درسی علوم تجربی پایه پنجم ابتداییاز دیدگاه معلمان شهر همدان بود.
روش: روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری، کلیه معلمان پایه پنجم شهر همدان به تعداد 1105 نفر بودند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته سنجش مولفه های مهارت فلسفی بود که روایی آن با نظر متخصصان، تایید و برای محاسبه ضریب پایایی از آلفای کرونباخ(82 درصد) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون ناپارامتریک خی دو استفاده شده است.
یافته ها: کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی در حد زیاد بر دو مولفه مهارت انتقادی(ارزیابی، استنباط و استدلال) و میل درونی(ارتباط، کاوشگری و کنجکاوی) تاکید دارد.
نتیجه گیری: اجرای برنامه فلسفه برای کودکان می تواند بر مهارتهای استدلالی، فکری و عملکرد رفتاری کودکان موثر واقع شده و در ایجاد صفاتی چون: انگیزه قوی، کنجکاوی هوشمندانه، استقلال فکری و عملی، تمایل به خودشکوفایی و انجام کار، خود اطمینانی و ایجاد حساسیت در فرد نسبت به مسائل تاثیر مثبت داشته باشد. آموزگاران با اتخاذ رویکرد آموزش تفکر می توانند بر کیفیت تفکر انتقادی و میل درونی کودکان اثر بگذارند.
Objectives: This research aims to investigation of attention to critical thinking and internal desire in natural science textbook of the fifth grade on philosophical skills according to hamedan teachers view point in the school.
Method: Research method was survey. The statistical population are all teacher of primary school of Hamedan city that their number is above 1105 person. The data gathering instrument was researcher made philosophical skills assessment questionnaire that its validity appreciated by experts and its reliabity using Cronbach alpha coefficient computed about./.82. The statistical method were descriptive statistic indices such graph and percent and non-parametric x2.
Results: The results show that natural science textbook of the fifth grade ،in Hamedan teachers` view، focuses critical thinking including evaluation ،inference and reasoning skills and internal desire skill including sub skills of communication، survey and curiosity.
Conclusion: The implementation of the philosophy program for children can be effective on intellectual and behavioral skills of children، and in creating attributes such as strong motivation، clever curiosity، intellectual and practical independence، self-esteem and Selfassurance، And the sensitivity of the person to the issues has a positive impact. Teachers can also influence the quality of critical thinking and intrinsic desire of children by adopting a thinking education approach.
خلاصه ماشینی:
بررسی میزان اهتمام دو مؤلفۀ تفکر انتقادی و میل درونی در کتاب درسی علوم تجربی پایۀ پنجم ابتدایی۞ ( معصومه خنکدار طارسی <FootNote No="76" Text="این مقاله برگرفته شده از پایاننامه کارشناسی ارشد است.
"/> چکیده هدف: هدف این پژوهش، بررسی دو مؤلفۀ تفکر انتقادی و میل درونی بر اساس میزان اهتمام به مهارتهای فلسفی در کتاب درسی علوم تجربی پایۀ پنجم ابتدایی از دیدگاه معلمان شهر همدان بود.
برنامۀ آموزش فلسفه سبب افزایش مهارت تفکر انتقادی و خلاق و ادراک مسائل فلسفی در کودکان میشود و همچنین به کودکان در پرورش قوۀ استدلال و قضاوت صحیح برای داوری، روش تفکرانتقادی خلاقانه، خردمندی یا معقولیت(مربوط به ویژگی فردی)، دموکراسی(مربوط به ویژگی اجتماعی) و تفکرتوأم با علاقه کمک میکند(مرعشی و همکاران، 1387: 10).
گتزل<FootNote No="94" Text=" Getzel"/>(۱۹۷۶) در پژوهشی با عنوان «اجرای برنامۀ آموزش فلسفه به کودکان و تأثیر آن بر خلاقیت» نشان دادکه اجرای این برنامه میتواند تأثیر مثبتی در ایجاد و پرورش کنجکاوی، خودشکوفایی، تفکر انتقادی و میل درونی، ایجاد حساسیت در فرد نسبت به مسائل و استقلال فکری داشته باشد(به نقل از شارپ،2002: 8).
هـ) نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف بررسی دو مؤلفۀ تفکر انتقادی و میل درونی بر اساس میزان اهتمام به مهارتهای فلسفی در کتاب درسی علوم تجربی پایۀ پنجم ابتدایی انجام گرفت.
یافتههای پژوهش نشان داد که کتاب علوم تجربی پایۀ پنجم ابتدایی بر مؤلفههای مهارتهای تفکر فلسفی و همچنین مهارت انتقادی که خود شامل سه خردهمهارت ارزیابی(نقد)، استدلال و استنباط است، در حد زیاد تأکید داشته است.
&quot;An Interview with Matthew Lipman&quot;, thinking : The Journal of Philosophy for Children, Volume 17, No 4, PP:23-29.