چکیده:
به کارگیری تجارت الکترونیکی در حال حاضر یکی از مباحث داغ دنیای تجارت و اقتصاد می باشد. علت
علاقه به این امر در مزایای فراوان آن است که با حذف محدودیت زمانی و مکانی، کارایی و بهره وری را
در کل سیستم اقتصادی بالا برده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و موانع استفاده از تجارت
الکترونیک و انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر را شرکتها و متخصصین فعال در تجارت
الکترونیک میباشد، که به تعداد ١٠٠ نفر می باشند. پژوهش حاضر از بعد هدف کاربردی و از لحاظ
ماهیت پژوهش، توصیفی می باشد. جهت جمع آوری داده از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید که
روایی سوالات پرسشنامه توسط متخصصان حوزه مربوطه مورد تایید قرار گرفت، جهت آگاهی از پایایی
پرسشنامه از تکنیک الفای کرونباخ استفاده شد که به میزان ٨٢ /. مورد تایید قرار گرفت. به منظور تجزیه و
تحلیل دادهها در این تحقیق از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون فریدمن استفاده گردیده است.
نتایج تحقیق نشان میدهد، مجموع موانع تجارت الکترونیکی که شامل ٢٥ مانع بود در ٨ گروه قابل دسته
بندی است و آزمون فریدمن نیز ترتیب انها را نشان داد که به ترتیب شامل موانع اقتصادی، فرهنگی،
اموزشی، شخصی، اجتماعی، زیرساختی وامنیتی و عامل آخر بازاریابی میباشد. بنابراین بایستی مورد توجه قرار گیرد که عواملی مثل هزینه های استفاده از اینترنت، پایین بودن نرخ رشد دسترسی افراد به رایانه، گران بودن سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری، مشکلات اقتصادی مربوط به عدم وجود بیمه تجارت الکترونیکی و آشنا نبودن با مزیتهای اقتصادی مثل صرفه جویی های هزینه ناشی از استفاده از تجارت
الکترونیکی موانع اصلی توسعه تجارت هستند.
خلاصه ماشینی:
واژه هايکليدي: آزمون فريدمن ، موانع ، تحليل اکتشافي، تجارت الکترونيک بهار ١٣٩٧ مقدمه امروزه ، جهاني شدن ، کوتاه شدن چرخه عمر محصول ، مشتري گرايي و غيره ، محيط سنتي کسب و کار را به يک محيط پوياتر تبديل کرده است از اين رو شکلهاي سنتي کسب و کار نمي تواند به خوبي جوابگو باشد و شکلهاي جديد تجارت ، مانند کسب و کار الکترونيکي متداولتر شده است (کوته و همکاران ، 1 ٢٠٠٥) به عبارتي امروزه رقابت شرکتها بشدت به استفاده اثر بخش فناوريهاي اطلاعات و ارتباطات بستگي دارد.
از طرفي، از آنجا که کسب و کار الکترونيکي، با استفاده از ابزارهاي الکترونيکي به مبادلات و انجام داد و ستدهاي فعاليتها مي پردازد، از اين رو مي توان ديد که کسب و کار الکترونيکي، حيطه هاي بسيار و گوناگوني از فعاليت اقتصادي را پوشش مي دهد که شامل طيف و سيعي از کاربردهاي مالي و ديگر کاربردها از قبيل مبادله ديجيتالي داده ، انتقالات الکترونيکي پولي، فعاليتهاي تبادل الکترونيکي موجودي، مزايده هاي تجاري، همکاري در طراحي و مهندسي، پيشنهادات الکترونيکي، فروش مستقيم به مشتريان و خدمات پس از فروش است که هم در بخش فروش کالاها، هم ارائه خدمات و هم توليد کالاها و خدمات ديجيتالي از قبيل کتاب ، سي دي نرم افزار، خدمات بانکداري، برنامه هاي تلويزيوني و راديويي و غيره ، مورد استفاده قرار مي گيرد.
Y,”Electronic commerce: Trend and Future” oki technical review83 (Special Issue on Electronic Commerce/Security), volume 67, pp.