چکیده:
از جمله مراکز مهم در تربیت و رشد کودک می توان به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره
کرد، درکشورهای متمدن در حال حاضر سرمایه گذاری بر روی کودکان و نوجوانان صورت میگیرد.
چرا که اینها سرمایه واقعی یک کشور میباشند. ترغیب این سرمایه ها به سمت و سوی خلاقیت هدف
پژوهش پیش روست. چنانچه بضاعت معماران خلق فضاست، می توان با طراحی و خلق فضاهای خاص و
مختص کودکان به آنها در شکوفایی استعدادها و ایجاد خلاقیت کمک کرد. بدیهی است رفتار و اعمال
کودک در ارتباط مستقیم با نوع فضایی است که در آن رشد می کند. این پژوهش طراحی کانون پرورش
فکری کودکان و نوجوانان در یزد با رویکرد نقش و تاثیر فضای معماری در افزایش خلاقیت است. در این
پژوهش از طریق مطالعات کتابخانه ای و مشاهده اطلاعات مورد نیاز، جمع آوری و سپس با تکیه بر این دو
روش یافته ها و داده ها تحلیل شده و در نهایت طرح نهایی به عنوان ماحصل مطالعات ارائه گردیده است.
از آنالیز داده ها چهار مضمون اصلی "رشد کودک در فضا و عوامل موثر در آن، رسیدن به الگوهای
مطلوب برای طراحی مناسب، فرایند معمول طراحی، فرایند طراحی کودکانه" که تبیین کننده طراحی این
مجموعه هستند، استخراج شد. مرکزی برای پرورش و استعدادیابی، موزه ای برای آشنایی کودکان با علوم
روز، کلاسهای آموزشی، مرکز تفریحی، از مضامین فرعی است که برای توصیف مضامین اصلی به کار
می رود. رشد و پرورش کودکان و نوجوانان و تحقیق و پژوهش در این زمینه، نیازمند مکانی مجهز با
تکنولوژی روز را می طلبد، که در طراحی این مجموعه در هر عنصر معماری سعی بر طراحی بروز بوده
است. بنابراین امیدوارم با طراحی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در یزد با رویکرد نقش و تاثیر
فضای معماری در افزایش خلاقیت در کوی اساتید یزد پاسخی در خور داده باشم.
خلاصه ماشینی:
كودك و معماري براي كودكان همواره از موضوعات مورد علاقه من بوده، لذا موضوع مقاله حاضر نيز حول محور كودك میباشد و با توجه به فقر مراکز فرهنگی و کمبود فضاهای آموزشی جنبی برای کودکان و نوجوانان در شهر یزد این شهر جهت سایت انتخاب شده است.
شکل و نوع فضای معماری که براساس فعالیت های کودک تعریف می شود باید همراه با آزادی ارتباط وی با طبیعت باشد تا به گونه ای غیرمستقیم کودک را به سمت اهداف آموزشی هدایت کند.
برای این منظور موقعیت مکانی سایت در محله رزمندگان یزد، جمعیت استفاده کننده 1100 کودک 4تا 14 ساله با جمعیت هدف 4 تا 12 سال مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت سپس به مطالعه شرایط اقلیمی استان پرداخته و در آخراستاندارد های طراحی کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان مورد تحقیق قرار گرفت.
نتايج فرآیند طراحی کودکانه برای آنکه بتوانیم حاصل تمرینات سه گانه و احکام معیارهای کیفی را در طراحی این پروژه به خط تبدیل کنم لازم بود که موضوعات گوناگون را در مقیاس های مختلف طراحی «مجتمع فرهنگی- هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» مورد توجه قرار دهم.
طراحی آزاد عناصر و اجزای فضاها (رسیدن به حال و هوای فضای کودکانه) این طراحیها براساس تمرینات سه گانه، معیارهای کیفی حاصل شده اند و البته در یک رابطه دوطرفه برخی از احکام معیارهای کیفی نیز از این طرح ها استخراج گشته است.