چکیده:
سازمانها با توجه به سعی و تلاشی که جهت پیاده سازی مدیریت دانش انجام داده اند موفق به نتیجه مطلوب
در جهت اهداف سازمانی نشده اند. هدف از پژوهش حاضر پاسخی است به این پرسش که سازمانها با
تکیه بر چه مولفه هایی میتوانند الگوی مناسبی از مدیریت دانش ارائه دهند و یا این که روی چه
فرآیندهایی سرمایه گذاری مالی و فکری انجام شود تا الگوی ارائه شده مدیریت دانش در جهت اهداف
سازمانی باشد؟ روش تحقیق به کار رفته از نظر هدف، کاربردی است از نظر ماهیت داده بنیاد و از نظر
داده ها آمیخته اکتشافی است. شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانهای– اسناد و میدانی است. ابزار استفاده
شده مصاحبه ساختار یافته و پرسشنامه است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان صف و ستاد (شامل
٢١٠ نفر) که با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه مورگان ١٢٧ نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی بین
٦٠ نفر پرسشنامه توزیع و پس از جمع آوری داده ها با استفاده از آزمونهای تحلیل چند عاملی تجزیه و
تحلیل گردید و افراد خبره که از طریق نمونه گیری گلوله برفی تعداد ١٠ نفر انتخاب شدند. یافته های اصلی
تحقیق شامل مولفه های شناسایی و کسب دانش– سازماندهی دانش– بکارگیری و توسعه دانش– خلق
دانش- توانمندسازی افراد – ایجاد خلاقیت و نوآوری در افراد – تسهیم دانش- ارزیابی دانش میباشد،
که به تایید خبرگان رسیده است. نتیجه گیری: تمامی مولفه های یاد شده در ارتقاء و استقرار مدیریت دانش
در شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) نقش اساسی دارند.
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق مولفههای شناسایی شده مدیریت دانش در قالب یک الگو به کارکنان و مدیران شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) کمک میکند تا بتوانند به شناسایی، کسب و توزیع دانش و مدیریت آن بپردازند.
به طور خلاصه چهار عامل عمده در پیداش مدیریت دانش عبارتند از: ــ دگرگونی مدل کسب و کار صنعتی – که سرمایههای یک سازمان اساساً سرمایههای قابل لمس و ملی بودند و به سمت سازمانهایی که دارایی اصلی آنها غیر قابل لمس بوده و با دانش، خبرگی و توانایی برای خلاق سازی کارکنان آنها گره خورده است.
سپس موضوع مدیریت دانش در بستر شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و مولفههای مربوط به توانمندسازی افراد و ایجاد خلاقیت و نوآوری کارکنان در این شرکت مطرح شد.
سپس پیرو مصاحبه انجام شده، پرسشنامه باز و بسته پاسخ از طریق مکاتبه الکترونیکی و حضوری در اختیار صاحبنظران قرار داده شد؛ به طوری که در یک پرسشنامه بسته پاسخ از آنان خواسته شد بیان کنند که آیا مولفههای استخراج شده باعث ارتقای مدیریت دانش در شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) میشوند یا خیر و در یک سوال باز پاسخ بیان کنند که به نظر آنها چه مولفه دیگری وجود دارد که میتواند باعث ارتقای مدیریت دانش میشود.
نتیجهگیری هدف اصلی این تحقیق، ارائه الگویی هماهنگ برای مدیریت دانش در شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) بود.
بر اساس یافتههای تحقیق، الگوی مدیریت دانش شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)، مولفههای زیر را در بر میگیرد: شناسایی و کسب دانش، سازماندهی دانش، به کارگیری و توسعه دانش، خلق دانش، توانمندسازی کارکنان، ایجاد خلاقیت و نوآوری کارکنان، تسهیم دانش و ارزیابی دانش فهرست منابع و مآخذ 1.