چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی بر کاهش پرخاشگری فیزیکی دانشجویان دانشگاه پیامنور بوکان بود. بدین منظور 40 نفر انتخاب و بهعنوان نمونه منظور گردیدند. روش تحقیق دراین مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه گواه بود و از مقیاس پرخاشگری ویلیامز(1996) بهعنوان ابزار پژوهش استفاده گردید. برنامه آموزش خودکنترلی هیجانی طی 10جلسهی60 دقیقهای و درمدت 5 هفتهی متوالی به دانشجویان ارائه گردید. بدین منظور نمونۀ تحقیق به صورت تصادفی در2 گروه 20 نفری(یک گروه آزمایشی و یک گروه گواه) گمارده شدند. گروه آزمایشی، تحت آموزش خودکنترلی هیجانی قرار گرفت، درحالیکه گروه گواه در معرض هیچ مداخلهای قرارنگرفتند. دادههای بدست آمده با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی بوسیلۀ نرمافزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس و در سطح 05/0> pبرای گروه وابسته به منظور تعیین اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی نشان داد که این کاربندی توانسته است به عنوان مداخلهای موثر موجب کاهش پرخاشگری فیزیکی دانشجویان در مرحله آزمایش (317/38= F و مجذور اتا 509/0) شود.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس و در سطح ٠٠٥>p برای گروه وابسته به منظور تعیین اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی نشان داد که این کاربندی توانسته است به عنوان مداخله ای موثر موجب کاهش پرخاشگری فیزیکی دانشجویان در مرحله آزمایش (٣٨/٣١٧ = F و مجذور اتا ٠/٥٠٩) شود.
استاد، گروه روان شناشی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران The Effectiveness of Emotional Self- Control Training in Reducing the Noor University Students Physical Aggression of Payame Taher Mahboobi Syed bahaadin karimi Hosen Zare Data of recript: 2016.
به این معنا که برون ریزی آنها باعث تخریب افراد و اشیاء میشود و درون ریزی و سرکوب آنها صدمات جسمانی و روانی را برای فرد به بار میآورد (ریو، 5 1- Miller, Zeichner Wilson 2 - Roberton, Daffern Bucks 3 - Cleverley, Szatmari, Vaillancourt, Boyle Lipman 4 - Williams, Richardson, Hammock Janit 5 - Reeve ١٣٨٣).
در همین راستا سالیوان ، هلمس ، کلیور و گودمن ١٠(٢٠١٠) یافتند که ناتوانی افراد در تنظیم هیجانات خود، و از جمله هیجان خشم با احتمال توسل آنان به پرخاشگری فیزیکی بین پسران ارتباط 1- Hayatbakhsh, Najman, Bor, O’Callaghan Williams 2- Norstrom Pape 3- Donahue, Goranson, McClure Van Male 4- Buckholdt, Parra Jobe-Shields 5- Cisler, Olatunji, Feldner Forsyth 6- Gratz, Rosenthal, Tull, Lejuez Gunderson 7- Kun Demetrovics 8- Fosca 9- Norstrom, Pape 10- Sullivan, Helms, Kliewer Goodman معنادار دارد.
موس ، کوک، چنج و گراس (٢٠٠٧، به نقل از تاجیک زاده و صادقی، ١٣٩٢) هم یافته اند 1- Hwang 2- Greenberg, Elliott Pos 3- Tull, Medaglia Roemer 4- Wilkowski, Robinson 5- Butler 6- Singh et al.