چکیده:
الزامات دنیای امروز، ضرورت همسویی با دیگر کشورها و نیز کسب موفقیت در بازارهای داخلی و جهانی، شرکتها را وادار میکند از توانمندهای استارت آپ ها به ویژه استارت آپ های فعال در حوزه تجارت الکترونیکی بهره مند شوند. با این حال، ایجاد مشارکت بین شرکتهای سرمایه گذار خطرپذیر و استارت آپ ها نیازمند به کارگیری راهکارهای مدیریتی قوی و صحیح است. تحقیقات و مدلهای قبلی فرایند سرمایه گذاری VC و CVC بیشتر فاکتورهای اصلی موثر بر فرآیند شکل گیری سرمایه گذاری خطرپذیر را توسعه داده اند و تاکنون کمتر در مطالعات به ارائه یک مدل جامع با تمام جنبه های موثر بر آن و به شکل ویژه در کشورهای درحال توسعه از جمله ایران توجه شده است. بنابراین، این مقاله
با استفاده از روش تحقیق کیفی نظریه مبتنی بر دادهها و بهواسطه مصاحبههای نیمه ساختاریافته
با مدیران و کارشناسان شرکتهای سرمایه گذار خطرپذیر و بهمنظور شناسایی فاکتورهای
مر بر فرآیند شکلگیری سرمایهگذاری خطرپذیر استراتژیک برند (SBV)، در داخل
کشور انجام شده است. همچنین، یافتههای حاصل از مصاحبهها از طریق ۱۸ فاکتور در داخل
شش مقوله مرتبط با پدیده اصلی شامل شرایط علّی، مقوله محوری، شرایط زمینهای، شرایط
واسطهای یا مداخله گر، کنشها و تعاملات و پیامدها نشان داده شدهاند.
نتایج این تحقیق به تمام ذینفعان فعال در اکوسیستم کمک میکند تا با همکاری
یکدیگر زمینههای مناسب برای اقدامات درست در شرکتهای سرمایه گذار خطرپذیر فعال
در حوزه تجارت الکترونیکی را ایجاد کنند.
خلاصه ماشینی:
بنابراین ، این مقاله با استفاده از روش تحقیق کیفی نظریه مبتنی بر داده ها و به واسطه مصاحبه های نیمه ساختاریافته با مدیران و کارشناسان شرکت های سرمایه گذار خطرپذیر و به منظور شناسایی فاکتورهای مؤثر بر فرآیند شکل گیری سرمایه گذاری خطرپذیر استراتژیک برند (SBV)، در داخل کشور انجام شده است .
مصاحبه شوندگان ، معمولا مدیران و متخصصان شرکت های VC و CVC فعال در حوزه تجارت الکترونیکی هستند که به شکل هدفمند انتخاب شده اند ــ به ویژه افرادی برای مصاحبه انتخاب شده اند که بیشتر به صورت مستقیم و در سطوح بالای مدیریتی و نیز تصمیم گیری درباره سرمایه گذاری قرار دارند (در جدول ١ جایگاه سازمانی هر کدام ذکر شده است ).
به طور خلاصه ، رویه تحلیل داده ها که به ایجاد مدل نظری منجر می شود شامل شرایط علی ، شرایط زمینه ای ، شرایط مداخله گر، راهبردها و اقدامات و پیامدها هستند که پدیده اصلی یعنی مدل فرآیندی سرمایه گذاری خطرپذیر استراتژیک برند در شرکت های سرمایه گذار فعال در حوزه تجارت الکترونیکی را تشریح می کنند.
(2016); "Corporate Venture Capital: The Role of Governance Factors", Journal of Business Research, Vol. 69, No. 11, pp.
J. (2012); "Strategic Brand Venturing: The Corporation as Entrepreneur", Journal of Business Strategy, Vol. 33, No. 3, pp.
J. (2013); "Strategic Brand Venturing:An Intersectional Idea", Management Decision, Vol. 51, No. 1, pp.
J. (2015); "In-sourcing Disruptive Brands as a Corporate Entrepreneurship Strategy", International Entrepreneurship and Management Journal, Vol. 11, No. 4, pp.