چکیده:
هدف: پیش بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس ناگویی طبعی، هیجانات تحصیلی مثبت و منفی و خودمهارگری در دانشجویان.
روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن، دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بود که از میان آنان 400 نفر بر اساس جدول مورگان و با نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه های اعتیاد به اینترنت یانگ، ناگویی طبعی بگبی، هیجانات تحصیلی مثبت و منفی پکران و خودمهارگری تانجی صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و آزمون تی دو گروه مستقل انجام گرفت.
یافته ها: دشواری در شناسایی و توصیف احساسات، تفکر عینی و هیجانات تحصیلی منفی، با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان رابطه مثبت و معنادار دارد. از سویی بین هیجانهای تحصیلی مثبت و خودمهارگری اولیه و منع کننده، با اعتیاد به اینترنت رابطه منفی و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد متغیرهای ناگویی طبعی، هیجانات تحصیلی مثبت و منفی و خودمهارگری قادرند 24 درصد از تغییرات اعتیاد به اینترنت را در دانشجویان پیش بینی کنند. از طرفی، بین دانشجویان دختر و پسر در متغیر اعتیاد به اینترنت تفاوت معنادار وجود دارد و دانشجویان پسر از اعتیاد به اینترنت بالایی برخوردارند.
نتیجه گیری: توجه به نقش ناگویی طبعی، هیجانهای منفی و افزایش هیجانهای مثبت و خودمهارگری آنها می تواند بر اعتیاد به اینترنت تاثیرگذار باشد.
خلاصه ماشینی:
همچنین، دل و مارینووا 8 (2002) بر این باورند که اینترنت مانند فناوریهای Stefanescu, Chele & Chirita Goldberg Internet Addiction Gonzalez Caplan Young Orzack Dell & Marinova دیگر، سبب تنبلیهای جسمانی میشود، کم تحرکی را تقویت میکند، تلاش برای برقراری رابطه با دیگران را در دنیای واقعی کاهش میدهد و در نتیجه، میتواند به انزوای اجتماعی 1 منجر شود.
از آنجا که اعتیاد به اینترنت یا وابستگی به اینترنت باعث تغییر شدید در وضع روحی و روانی و خلق و خوی دانشجویان شده و باعث افزایش عدم مهارگری و Robert & Joudet Chang Self control Rachline Thompson & Kumru Dewall, Gilman, Sharif, Carboni & Rice Bertrams کنارهگیری از تماسها و روابط اجتماعی دانشجویان با دیگران شده، لذا بررسی آن در دانشجویان، قشر جوان و آیندهساز کشور، اهمیت ویژهای دارد.
در جدول 2، ماتریس همبستگی بین ناگویی طبعی، هیجانات تحصیلی مثبت و منفی و خودمهارگری با اعتیاد به اینترنت نشان داده شده است.
برای تعیین سهم هر یک از متغیرهای ناگویی طبعی، هیجانات تحصیلی مثبت و منفی و خودمهارگری به عنوان متغیر پیشبین و اعتیاد به اینترنت به عنوان متغیر ملاک، متغیرهای مذکور وارد معادلۀ رگرسیون شدند که نتایج در جدول 3 نشان داده شده است.
جدول 3: خلاصۀ تحلیل رگرسیون خطی برای تبیین متغیر ملاک بر اساس متغیرهای پیشبین(به تصویر صفحه مراجعه شود) مندرجات جدول 3 نشان میدهد که رگرسیون نمرات متغیرهای پیشبین(ناگویی طبعی، هیجانات تحصیلی مثبت و منفی و خودمهارگری) به طرف متغیر ملاک(اعتیاد به اینترنت) از نظر آماری معنادار است(001/0>P).