چکیده:
هدف: با توجه به اهمیت مفهوم امیدواری و لزوم ایجاد و پرورش روحیه امیدواری در بین دانشجویان، هدف این مقاله بررسی مولفه های امیدواری از منظر آموزه های ارزشمند و غنی نهج البلاغه بوده است.
روش: روش پژوهش، ترکیبی است.
یافته ها: مهم ترین مولفه های امید از منظر نهج البلاغه عبارتند از: امید به رحمت و فضل الهی، تلاش برای رسیدن به اهداف، پرهیز از آرزوهای دست نیافتنی و دراز، امید به بخشش اشتباهات کوچک و تنبیه اشتباهات بزرگ، تاکید بر واقعیات و پذیرش حقایق و تاکید بر آینده و عبرت از گذشتگان.
نتیجه گیری: ایجاد نظام شایسته سالاری در دانشگاه، وجود یک نظام تشویقی و تنبیهی برانگیزاننده، بازنگری در محتوا و مضمون کتب درسی، استفاده از دانشجویان در امور اجرایی و تصمیم گیری و تشویق آنان به مشارکت، ایجاد محیط امن و خلاق، وجود مدیریت کارامد و پاسخگو می تواند به افزایش روحیه امیدواری در بین دانشجویان کمک کند
خلاصه ماشینی:
امید محرکی حیاتی برای استفاده از تواناییهای مثبت برای رسیدن به اهداف Snyder Hope Akos & Kurz Ahlawat & Budhiraja McCoy & Bowen Gallagher است و با تولید راههای جایگزین برای رسیدن به اهداف مختلف، مسیرها و گزینههای متعددی را برای بروز تواناییهای افراد، فراروی آنان قرار میدهد.
مهمترین مؤلفههای امیدواری در نهجالبلاغه با بررسی خطبهها و با استفاده از تحلیل مضمون، مشخص شد که مهمترین مؤلفههای امیدواری از منظر نهجالبلاغه، عبارتند از: امید به رحمت و فضل الهی، تلاش برای رسیدن به اهداف، پرهیز از آرزوهای دستنیافتنی و دراز، امید به بخشش اشتباهات کوچک و تنبیه اشتباهات بزرگ، تأکید بر واقعیات و پذیرش حقایق و تأکید بر آینده و عبرت از گذشتگان.
برای ترسیم شبکۀ مضامین امیدواری، همانگونه در بخش روششناسی بیان شد، بر اساس روندی مشخص و نظاممند، شامل مضامین پایه(هدفمحوری، سخت کوشی، تلاش، توکل به خدا، رحمت، بخشش، آرزوهای صادق، همت و تلاش، عقلانیت، توجه به تاریخ، آیندهنگری، تجربه، تشویق، تنبیه، گذشت و رأفت، صبر و پذیرش، حقیقتمحوری و واقعنگری)، مضامین سازماندهنده(امید به رحمت و فضل الهی، تلاش برای رسیدن به اهداف، پرهیز از آرزوهای دستنیافتنی و دراز، امید به بخشش اشتباهات کوچک و تنبیه اشتباهات بزرگ، تأکید بر واقعیات و پذیرش حقایق و تأکید بر آینده و عبرت از گذشتگان) و مضامین عالی یا محوری(مفهوم امیدواری) است، اقدام شد.