Skip to main content
فهرست مقالات

دانشگاه حکمت بنیان نهاد مبنایی پیشرفت متعالی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (26 صفحه - از 471 تا 496)

هدف: این مقاله در پاسخ به این پرسش اساسی شکل گرفته که برای رسیدن به دانشگاه آرمانی و طراحی و تحقق پیشرفت متعالی از کجا و چگونه باید شروع کرد. در این خصوص با تبیین نگاه و معماری فکری برخی از متفکران به ویژه در مورد آرمان شهر، با استفاده از تحلیل فلسفی، بررسی تطبیقی و مطالعات کتابخانه ای، چرایی دانشگاه حکمت بنیان، تبیین و چیستی آن تشریح شده است. بیکن و فارابی از مهم ترین متفکرانی اند که نگاه آنان در ترسیم آرمان شهر بررسی شد. با تطبیق معماری و نوع نگرش این متفکران با معماری فکری و نگرش اقتباس شده از متون اسلامی و نظر علمای اسلامی، با نوعی کمبود در معماری فکری آنها مواجه می شویم. در این نوشتار به اختصار، نوع نگرش این متفکران، نقد و معماری دیگری با تکیه بر آرای آیت الله شاه آبادی و امام خمینی تبیین شده است. روش: از آنجا که این پژوهش با مطالعه اسناد، مدارک، مقالات و کتابهای مختلف شکل گرفته، بنابر این، از نوع توصیفی است. یافته ها: لازمه نهادینه شدن این معماری در سراسر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تحول در نهاد دانشگاه است. لذا دانشگاه حکمت بنیان، که ماموریت اصلی آن، تربیت انسانهای حکیم، توسط مراکز حکمت بنیان و در جهت خلق، نشر و تعالی فرهنگ علم و فناوری و در نهایت، توسعه حکمت است، در قلب این الگو جای می گیرد. نتیجه گیری: در این مقاله با طرح الگوی توسعه حکمت، الگوی کلان ستادی، صفی و محتوایی دانشگاه حکمت بنیان به عنوان مبنایی برای پیشرفت متعالی پیشنهاد شده است.

خلاصه ماشینی:

")به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل4: چارچوب هستی‌شناختی- معرفت‌شناختی (مراتب وجودی معرفت) د) دانشگاه حکمت‌بنیان و جایگاه آن در الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت چنانکه بیان شد،واقعیات تمدنی بر علم، فناوری و نوآوری مبتنی است، و علم ، فناوری و نوآوری (نفع) بر فرهنگ، و در نهایت، فرهنگ بر حکمت استوار است؛ هر چند تأثیر نفع بر تمدن و در نهایت، تأثیرات متناسب بر فرهنگ و حکمت باید در جای خود مورد تأمل و دقت قرار گیرد. همچنین، شکل 9، این سیر را به صورت مرتبه‌مند و مبتنی بر نظام ربوبیت از تربیت «انسان حکیم» به عنوان آرمان انسانی(انسان آرمانی) و در برابر آرمانهایی چون: اسطوره در یونان قدیم، قدیس در قرون وسطی و مهندس افزارساز از رنسانس به بعد تا تحقق نظام/ الگوی جامع علم، فناوری و نوآوری یا همان نظام جهانی/وحیانی پیشرفت که رهبر آن امام زمان(عج) است و باید در جای خود طراحی و تبیین شود نشان می‌دهد و می‌‌تواند مبنایی برای طراحی، تدوین، اجرا و ارزیابی الگوی توسعه متعالی یادشده باشد. )به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل10: الگوی ستادی کلان دانشگاه حکمت‌بنیان در دانشگاه حکمت‌بنیان و از منظر ستادی کلان، معاونت امور پشتیبانی نرم و سخت، متولی تدبیر امور جاری دانشگاه است و انواع پشتیبانی‌ها را از اعضای هیئت علمی، دانشجویان، کارمندان و دانشگاه انجام می‌دهد؛ معاونت ارزیابی و آینده‌نگاری، متولی امور راهبردی و سناریوپردازی است و در نهایت، معاونت توسعۀ حکمت، متولی فرایندهای یکپارچۀ آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری متناسب است و جهت حکمی حرکت این فرایند اصلی و شبکۀ فرایندهای مرتبط را تضمین می‌کند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.