چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش، یافتن راه حل مناسب قرآنی برای نهادینه کردن موضوعات دینی در جامعه و دانشگاه بوده است؛ زیرا تنها هنگامی می توان توقع اجرایی شدن احکام اسلامی و حکومتی را داشت که به صورت یک عادت درآمده یا در اصطلاح «نهادینه» شده باشند.
روش: روش تحقیق حاضر، توصیفی اسنادی با تحلیل و بررسی روشهای ارائه شده در قرآن و ابزار گردآوری داده ها، مطالعه کتابخانه ای با استفاده از نرم افزارهای لازم و مراجعه به تفاسیر قرآن بوده است.
یافته ها: یافته های حاصل از این پژوهش نشان می دهد که راه حل مناسب این موضوع را در گرو استفاده از سه بعد «فضاسازی» با تکیه بر اصل اعتقاد به روز باز پسین و اصل برابری، «فرهنگ سازی» با تکیه بر خانواده و نهاد آموزش و پرورش و «استفاده از ابزار» با تکیه بر اصل تبلیغات انسانی و ابزاری و آموزش است.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از این تحقیق نشان می هد که تنها با به کارگیری توامان سه بعد فضاسازی، فرهنگ سازی و استفاده از ابزار، می توان به هدف مورد نظر دست یافت.
Objectives: The author of the present article intends to analyze different ways to institutionalize the religious subjects in society and university based on Quran approach.
Method: The method of the paper is descriptive-documentary and analyzing the methods which are suggested in holly Quran .data collection is through library using required soft wares and reference to Quranic exegesis.
Results: The results of the survey indicate three dimensions of preparing the required atmosphere based on belief in Day of Judgment and justice principle، culture making by concentrating on family and education institutions and media and tools employment based on human education and propaganda .
Conclusion: The author of the article concludes gaining the success in this way requires the three dimensions simultaneously: preparing required atmosphere; culture making; media and tools employment.
خلاصه ماشینی:
مهندسی فرهنگی نهادینه کردن موضوعات دینی در جامعهبا رویکرد قرآنی ( حسین خاکپور 1 زینب رنجبر همقاوندی 2 مهرناز گلی 3 چکیده هدف: هدف از این پژوهش، یافتن راه حل مناسب قرآنی برای نهادینه کردن موضوعات دینی در جامعه و دانشگاه بوده است؛ زیرا تنها هنگامی میتوان توقع اجرایی شدن احکام اسلامی و حکومتی را داشت که به صورت یک عادت درآمده یا در اصطلاح «نهادینه» شده باشند.
(بیرو، 1370: 181-180؛ آبرکرامبی و همکاران، 1367: 197؛ گولد و کولب، 1367: 876) این واژه، معادل عادت است که فلاسفه و روانشناسان و علمای اخلاق اسلامی قدیم، از آن به عنوان اولین گام در جهت انجام اعمال به صورت خودکار یاد میکنند و از نظر ابن خلدون، چیزی جز تکرار و ممارست که مؤثرترین روش یادگیری است، نیست(اشرف جودت، 1378: 21-20؛ رسایی، بیتا: 161).
(طبرسی، 1360، ج 16: 133؛ ج 9: 79؛ ج 7: 206؛ طباطبایی، 1374، ج 15: 395؛ مکارم شیرازی، 1374، ج 1: 576؛ نجفی خمینی، 1398، ج 1: 363؛ شاذلی، 1412، ج 1: 155؛ شوکانی، 1414، ج 1: 193؛ فیض کاشانی، 1415، ج 4: 387؛ جعفری، بیتا، ج 5: 391) - نهادهای رسمی: مراد از آن، سازمانهای انتقالدهندۀ فرهنگ است که اصولا هدف از ایجاد آنها انجام کار فرهنگی بوده و با تکیه بر این اصل بنا شدهاند و فرد مستقیما در آنها تحت تعلیم قرار میگیرد.
در فرهنگسازی دینی که به معنای نمود عینی دادن به ارزشهای دینی در عملکرد افراد است و در فضای ایجاد شده قابل تحقق است، میباید از خانواده و نهاد آموزش و پرورش به عنوان اصلیترین ناشران فرهنگ در این امر مدد گرفت.