چکیده:
هدف: هدف این پژوهش، کاربست مفهوم چرخه حیات سازمانی در برنامه ریزی راهبردی دانشگاهها بوده است. امروزه تغییرات مداوم نهادی و فنی در دانشگاهها و ارتباط شدید آنها با محیط بیرونی، این نوع موسسات را ملزم به پاسخگویی به خواسته های محیطی و انجام اقدامات راهبردی می کند.
روش: در این پژوهش، ضمن ترکیب مدل چرخه حیات سازمانی با ماتریس SWOT، با استفاده از مفهوم سه شاخگی، ابعاد ماتریس SWOT در قالب سه دسته عوامل ساختاری، محتوایی و زمینه ای طبقه بندی شدند.
یافته ها: با توجه به در مرحله بلوغ قرار داشتن دانشگاه مورد بررسی، اهرم راهبردی تغییر در حوزه عوامل زمینه ای (T=13، O=59، W=79، S=99) است. سپس ابعاد محتوایی از اهمیت بیشتری برخوردارند(T=35، O=20، W=158، S=18). ابعاد ساختاری(T=50، O=23، W=42، S=17) نیز در رتبه سوم اهمیت قرار دارند. از نظر اهمیت نیز نقاط قوت در حوزه ابعاد زمینه ای(S=99)، نقاط ضعف در حیطه ابعاد محتوایی (W=158)، فرصتهای موجود در ابعاد زمینه ای(O=59) و تهدیدهای موجود در ابعاد ساختاری(T=50) از بیشترین اولویت برخوردارند.
نتیجه گیری: راهبرد کمینه کردن نقاط ضعف و بیشینه کردن استفاده از فرصتها باید به کار گرفته شود. برای جلوگیری از اشباع و افول سازمانی باید به دنبال انجام اقدامات ابتکارآمیز و بهره گیری از نوآوری در سازمان بود. در حوزه پژوهش پیشنهاد می شود که واحد ارتباط صنعت با دانشگاه در این موسسه تقویت و پشتیبانی شود.
خلاصه ماشینی:
"محقق دیگری نیز در مطالعهای، چهار روش مختلف معروفMCDM را به منظور حل همان مشکل مورد استفاده قرار داد و سپس ترجیحات افراد درگیر AHP Outranking Methods Elimination Et Choise Transiation Reality Multi Attribute Utility Theory (MAUT) Options Belton and Steward Peniwaiti Detre Appropriateness Hanne Multiple Criteria Decision Making Vicious Circle Guitouni & Matel Kriytopoulos Single Synthesizing Criterion Methods Typology Tree Laaribi در فرایند تصمیمگیری را منتشر ساخت.
د) مدل مفهومی پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) Ozdemir Liang & Li ه) فرایندتحقیق هدف این تحقیق، شناسایی و اولویتبندی معیارهای مؤثر در انتخاب مؤسسات آموزشی و انتخاب مناسبترین مؤسسۀ آموزشی به لحاظ اولویت جهت برونسپاری دورههای آموزشی در محیط دانشگاهی است.
جدول 10: رتبهبندی کلی آلترناتیوها (مؤسسات آموزشی) (به تصویر صفحه مراجعه شود) و) نتیجهگیری پژوهشهای بسیاری در زمینۀ انتخاب تأمینکننده و برونسپاری فعالیتها در حوزۀ فعالیتهای مختلف تولیدی و خدماتی و با استفاده از تکنیکهای مختلف MCDM انجام گرفته است؛ در حالی که در زمینۀ برونسپاری آموزشهای سازمانی تنها تعداد انگشتشماری از پژوهشها با استفاده از تکنیکهای MCDM انجام گرفته که آنها نیز تنها تعداد محدودی از معیارها را مد نظر قرار دادهاند و تا کنون در بین پژوهشهای داخلی و خارجی انجام شده در این زمینه، پژوهشی با استفاده از روش ANP و با تکیه بر مدل BOCR صورت نگرفته است."