چکیده:
مقدمه: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر احساس گناه و نشخوار فکری دانشجویان افسرده بود.
روش: پژوهش حاضر به روش آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل با 40 نفر از دانشجویان افسرده ای که به مرکز مشاوره رجوع کردند انجام شد. تشخیص توسط روان پزشک انجام شد و مبتلایان به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. کسانی که در آزمون افسردگی بک نمرات بالاتر از ٢٠ داشتند وارد پژوهش شدند و از پرسشنامه احساس گناه شومر و پرسشنامه نشخوار فکری نولن و همکاران، برای بررسی شدت علایم و به دست آمدن خط پایه استفاده شد. متغیر مستقل (درمان شناختی- رفتاری) طی 12 جلسه بر گروه آزمایش ارائه شد و مجدد هر سه پرسشنامه از هر دو گروه آزمایش و کنترل گرفته و میانگین و انحراف استانداردها مقایسه و تحلیل شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد نمرات دانشجویان در گروه آزمایشی در هر سه پرسشنامه(افسردگی بک، احساس گناه، نشخوار فکری) کاهش معنادار داشته است.
نتیجه گیری: روان درمانی به روش شناختی- رفتاری بر کاهش علایم احساس گناه و نشخوار فکری مبتلایان به افسردگی مفید و اثربخش است.
Objectives: The present research aims at analysing the effectiveness of
cognitive behaviour therapy on sense of guilt and rumination among
students who suffer depression. Method:The method of the research
is experimental with two test groups: control and experimental group
. the statistical community of the reseach included 40 depressed
students who refered to consultant centers.The diagnosis process is
performed by psychotherapist and the depressed students were
randemly categorized in two experimental and control group. Those
gaining more than 20 score in back depression scale , were entered
into the research and shomer sense of guilt and Nolen rumination
questionares are applied to analyse the signs and reaching the cutoff
point. The experimental group was exposed to the independent
variable (cognitive behavioral therapy) during 12 sessions and all the
three questionares were again analysed and compared in
consideration with both experimental and control group and average
and standard derivation . Results: The results of the research
indicate a siginificant nagative reduction in experimental group,s
students scores in all three questionares (back depression scalesense
of guilt- rumination). Conclusion : The authors of the survey
conclude cognitive behaviour therapy as effective and usefull in
reducing the signs of sense of guilt and rumination among
individuals suffering depression.
خلاصه ماشینی:
نتیجهگیری: رواندرمانی به روش شناختی- رفتاری بر کاهش علایم احساس گناه و نشخوار فکری مبتلایان به افسردگی مفید و اثربخش است.
(اسکندری، 1387: 32) این پژوهش به دنبال بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر احساس گناه و نشخوار فکری دانشجویان افسرده است.
نتایج تحقیق ایزدی و همکاران(1393) با عنوان «بررسی و مقایسۀ اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT) و درمان شناختی- رفتاری(CBT) بر علایم و باورهای وسواسی، کیفیت زندگی، انعطافپذیری روانشناختی، افسردگی و اضطراب بیماران مبتلا به وسواس فکری و عملی مقاوم به درمان» نشان داد با کنترل اثر پیشآزمون، تفاوت میانگینهای تعدیل شده سه گروه در متغیرهای شدت وسواس، انعطافپذیری روانشناختی و اضطراب هم در مرحلۀ پسآزمون و هم در مرحلۀ پیگیری، از لحاظ آماری معنادار بود(05/0 >p).
این پژوهش به دنبال اثربخشی درمان CBT بر علائم و نشانههای احساس گناه و نشخوار فکری است.
ج) روش تحقیق هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر نشانههای احساس گناه و نشخوارفکری در دانشجویان مبتلا به افسردگی است.
Analyzing and comparing the effectiveness of acceptance therapy (ACT) and cognitive behavioral therapy (CBT) on obsession, life quality, psychological tolerance, depression and anxiety of patients suffering mind and practical obsession resisting remedy, behavioral sciences researches, N.
The effect of group Meta cognitive therapy on the signs of depression, Meta cognitive beliefs and rumination among girl students suffering depression in shahid ahvaz chamran University M.
The effect of group cognitive- behavioral therapy on reducing depression and anxiety among patients suffering behavioral disorders, Iran clinical psychology and psychotropic, N.