چکیده:
در میان انواع رایج ادبی، ادب غنایی با برخورداری از عناصر و مضامین زیباییشناختیوصور خیال بستر مناسبی را جهت تحلیل ساختار بیرونی کلام فراهم میآورد زیرا روابط و مناسبات درونی کلام با تکیه بر این فرم و ساختار مطرح میگردد، بنابراین اساس آنچه را که در قالب محتوا غرض اصلی گوینده است با رویکرد به فرایند ساختاری و عناصر سبکشناختی عنوان میگردد یکی از مهمترین عناصری که در نقد زیباییشناسی شعر مطرح میشود، ساختار زبانی آن است. بنابراین بحث اصلی ما در تحلیل منظومه لیلی و مجنون، آن است که دریابیم نظامی در تحلیل ساختار زبان شعری خود از چه تمهیداتی بهره جسته و تا چه حد توانسته با بهرهگیری از عناصر و بنمایههای صورخیال ساختار کلام خویش را با تکیه بر مقوله آشناییزدایی، استحکام بخشد. برای نیل به این منظور در ابتدا مباحث نظری پیرامون فرایند برجستهسازی اعم از قاعدهافزایی و قاعدهکاهی و انواع آن و سپس مقوله موسیقی شعر و زیبایی موسیقایی با اشاره به انواع موسیقی کلام اعم از موسیقی درونی، بیرونی، کناری، میانی و توازن آوایی، واژگانی و نحوی با محوریت دوجانبه همنشینی و جانشینی مطرح گردد و سپس با بیان ابیاتی از منظومة نامبرده، به اثبات چگونگی بهرهگیری نظامی از هر یک از مباحث یاد شده مبنی بر این امر که وی در ساختار زیباییشناسی کلام خود از چه مناسبات و روابط کلامی، زبانی و عناصر موسیقایی بهره برده است. پرداخته شده است.
Prrmz ambiguity and Raztryn and beautiful ploy artist SharanhAy that poets use it، HnryTryn and PrvrdhTryn your SrvdhHay focused and used it to build and pay into the inside and mysterious words and the same ShgftAngyz and ZhnAngyz BhrhHa because BrdhAnd. Ambiguity special place in Persian and Arabic rhetoric and aesthetic value is noteworthy. The history of this trick in KtabHay rhetoric from past to present is reviewed and analyzed. Except MtrhShdh ambiguity of the previous BlaghyDanan، other types of Persian rhetoric that it has added DadhAnd contemporaries considered. And definitions presented and categorized regarding each element of rhetoric based on the works and books have been analyzed.