چکیده:
هدف: این مقاله با هدف «آسیبشناسی آموزش دینی در دانشگاهها از دیدگاه دانشجویان» انجام شده بود.
روش: روش تحقیق مورد استفاده در این تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی (با روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای) بوده و با توجه به عوامل موثر در آموزش دینی -که شامل محتوای دروس، روش تدریس، ویژگی های شخصیتی و اعتقادی اساتید و سیستم آموزشی میباشد- سوالات ویژه ای به این شکل طراحی گردید که هر کدام از عوامل مطرح شده تا چه حد در آسیبپذیری آموزش دینی تاثیرگذار است. به منظور بررسی هر کدام از این عوامل پرسش نامه ای محقق ساخته با بیست گویه پس از اعتبارسنجی در جمعیت آماری 271 دانشجو مورد اجرا قرار گرفت.
یافته ها: میانگین وضع موجود در میان دانشجویان 093،3 ومیانگین وضع مطلوب 174،4، به نفع وضع مطلوب است. t محاسبه شده 92،32 با درجه آزادی 270 و با سطح معنی داری 0 معنی دار است وهمبستگی بین دو آیتم معنی دار است و نشان دهنده هماهنگی میان وضع موجود و مطلوب است.
نتیجه گیری: مهمترین نتایج به دست آمده عبارتند از: مطابقت محتوای کتب با مقتضیات جوانی، عدم پاسخگو بودن به نیازهای عصر حاضر دانشجویان، عدم افزایش دانسته های آنها، کاربردی نبودن این محتوا در رشته، تناسب نداشتن روش تدریس و محتوای دروس دینی، تاکید بر محفوظات، آشنا نبودن اساتید با شیوه های نوین تدریس و فن آوری اطلاعات.
Objectives: The main theme of the article is Pathology of religious education in universities from university student's point of view.
Method: The method of the research is descriptive survey using stratifies random sampling. Specific questions are put forward to analyze the effective elements in Pathology of religious education. 20 items questionnaire is distributed among 271 student statistical population.
Results: The average of existing situation among students is 3.093 and the average of ideal situation is 4.174 in favor of ideal situation. The calculated t of 32.92 with 270-freedom degree and correlation between the two items declares a significant fact and indicates correspondence between the current and ideal situation.
Conclusion: The author of the research concludes the major results of the study as follow: correspondence between content of textbooks and requirements of young. Lack of accountability in fulfilling the present needs of the students. No increase in knowledge of university students. Not applicability of contents. Lack of fit in teaching methods and religious texts. Emphasis on memorization. Unfamiliarity of teachers with modern teaching methods and information technology.
خلاصه ماشینی:
نتیجهگیری: مهمترین نتایج به دست آمده عبارتند از: مطابقت محتوای کتب با مقتضیات جوانی، عدم پاسخگو بودن به نیازهای عصر حاضر دانشجویان، عدم افزایش دانسته¬های آنها، کاربردی نبودن این محتوا در رشته، تناسب نداشتن روش تدریس و محتوای دروس دینی، تأکید بر محفوظات، آشنا نبودن اساتید با شیوه¬های نوین تدریس و فن¬آوری اطلاعات.
جدول 4: مقایسه میانگینهای آسیبشناسی آموزش دینی وضع موجود و مطلوب در جامعه نمونه دانشجویان به تصویر صفحه مراجعه شود به تصویر صفحه مراجعه شود به تصویر صفحه مراجعه شود جدول 5: به تصویر صفحه مراجعه شود به تصویر صفحه مراجعه شود به تصویر صفحه مراجعه شود به تصویر صفحه مراجعه شود به تصویر صفحه مراجعه شود بر اساس اطلاعات جداول 4 و 5: در زوج اول، اختلاف میانگین 1.
بر اساس نتایج حاصل از پرسش تحقیق، در مورد متغیر محتوای کتب درسی در بحث مطابقت محتوای کتب با مقتضیات جوانی، بین وضعیت موجود و مطلوب، هماهنگی وجود دارد؛ یعنی در حال حاضر از دیدگاه دانشجویان، این وضعیت در حالت مطلوب قرار دارد.
در مورد تناسب محتوا و رشتة تحصیلی، دیدگاه دانشجویان بر هماهنگی بین وضع موجود و مطلوب دلالت دارد؛ یعنی محتوای کتب با رشتة تحصیلی متناسب است.
4. دیدگاه دانشجویان بر این اساس استوار است که در مورد استفادة استادان آموزش دینی از دانش و یافتههای جدید، بین وضع موجود و مطلوب، هماهنگی وجود ندارد؛ یعنی دانشجویان معتقدند استادان از دانش و یافتههای جدید استفاده نمیکنند.