چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل اجتماعی موثر بر اعتماد اجتماعی، در بین دانشجویان دانشکده اقتصاد
و علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام گرفته است. در این پژوهش از نظریات زتومکا، گیدنز،
پاتنام، اینگلهارت، فوکویاما، تونیس، هابز و توکویل استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه
دانشجویان دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز میباشند که با روش پیمایش و با
استفاده از ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. در این پژوهش، از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شده است. حجم نمونه پس از محاسبه با استفاده از فرمول کوکران، ١٢١ نفر میباشد. براساس دادههای حاصل از نتایج آزمون های همبستگی، متغیرهای میزان دینداری، مهارت های ارتباطی، پایگاه اقتصادی اجتماعی و میزان استفاده از رسانه های جمعی با متغیر وابسته (اعتماد اجتماعی) ارتباط معناداری دارند و بین متغیر جنسیت و اعتماد اجتماعی رابطهی معناداری مشاهده نشد. همچنین نتایج رگرسیون نشان میدهد که این متغیرها 0/23 تغییرات مربوط به متغیر اعتماد اجتماعی را تبیین میکنند.
خلاصه ماشینی:
حال با توجه به اين مطالب و اهميت موضوع ما به دنبال اين مسئله هستم که وضعيت اعتماد اجتماعي در بين دانشجويان دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعي دانشگاه شهيد چمران اهواز چگونه است ؟ و چه عواملي بر آن تاثير دارند؟ پيشينه پژوهش مولايي و ديگران (١٣٩٥) در تحقيقي با عنوان "بررسي عوامل جامعه شناختي مؤثر بر ميزان اعتماد اجتماعي (مورد مطالعه : دانشجويان دختر دانشگاه پيام نور شهر آبدانان )" به اين نتايج رسيدند که بين پايگاه اقتصادي - اجتماعي خانواده ، رضايت از زندگي، دگرخواهي، احساس امنيت اجتماعي، اعتقادات ديني ، مقبوليت اجتماعي و ميزان اعتماد اجتماعي رابطه وجود دارد.
1. Eisenstadt ٤ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره هشتم ، بهار ١٣٩٧ * * * * * وثوقي و آرام (١٣٨٨)، در پژوهشي با عنوان "بررسي اعتماد اجتماعي و عوامل مؤثر بر آن در شهر خلخال "، که در بين زنان و مردان ١٦ سال به بالاي ساکن اين شهر با روش پيماشي و ابزار پرسشنامه انجام شده به اين نتيجه رسيده اند که متغيرهاي سن ، احساس امنيت ، رضايت از زندگي و ارزش هاي مشترک بر ميزان اعتماد اجتماعي زنان و مردان تأثير گذارند.
در پژوهشي که محسني تبريزي و شيرعلي (١٣٨٨)، با عنوان "عوامل مؤثر بر اعتماد اجتماعي دانشجويان ايراني خارج از کشور"؛ مورد پژوهش : دانشگاه هاي کشور آلمان ، که با روش پيمايشي انجام داده اند به اين نتايج دست يافته اند: که متغيرهاي بهبود وضعيت تحصيلي، افزايش تعداد سفر به ايران ، وضعيت اجتماعي ـ اقتصادي، ميزان نارضايتي و مدت اقامت در خارج از کشور پاسخگويان بر ميزان اعتماد اجتماعي آنان تأثيرگذار هستند.