چکیده:
از بیش از سه دهه قبل رایانه و تکنولوژی های مربوطه به عنوان ابزارهای کمک آموزشی برای آموزشیاران
و مدرسان مطرح گردیده است و امروزه شاهد رشد و گسترش فناوری اطلاعات و ارائه شیوه کارآمد،
انعطاف پذیر و کاربرپسند برای اجرای امور آموزشی از طرف آن هستیم. بنابراین شناسایی جنبههای
مختلف کاربرد فناوری اطلاعات در امر آموزش ضروری به نظر میرسد. از این رو هدف اصلی این مقاله
بررسی تاثیر و نقش فناوری اطلاعات بر توسعه و بهبود فرایند آموزش در بین جمعی از مدیران و مربیان
مراکز آموزش بسیج استان خراسان رضوی میباشد.
روش استفاده شده در این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی بوده که به روش همبستگی انجام گرفته است.
جامعه آماری این پژوهش را جمعی از مدیران و مربیان مراکز آموزش بسیج استان خراسان رضوی که در
دوره های آموزشی مرکز آموزش تخصصی بسیج امام رضا (ع) مشهد حضور داشتند تشکیل دادهاند. تعداد
١١٣ نفر از بین ١٢٧ نفر مدیر و مربی مرکز آموزش بسیج استان خراسان رضوی با استفاده از روش
نمونه گیری طبقه ای تصادفی برای نمونه برگزیده و بررسی شدند. ابزار اندازه گیری بکار رفته در این
پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بر اساس پرسشنامه استاندارد آموزش الکترونیک یوزلرن است که روایی
محتوایی آن مورد تایید متخصصان قرار گرفته و پایایی آن به روش آلفا کرنباخ محاسبه و برای متغیرهای
تحقیق بالتر 0/80به دست آمد. برای تحلیل اطلاعات نیز از آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که بیشترین تاثیر فناوری اطلاعات مربوط به مولفه
در فرایند آموزش « انعطاف پذیری ساختار آموزشی » و کمترین تاثیر مربوط به مولفه « برنامهریزی آموزشی
بوده است. در مجموع اینگونه بدست آمد که توسعه و بهبود فرایند آموزش در حد زیاد متاثر از فناوری
اطلاعات است.
خلاصه ماشینی:
٦٠ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره هشتم ، بهار ١٣٩٧ * * * * * ١ - مقدمه امروزه با کاربردهاي گوناگون و قابليت هاي بالايي که فناوري اطلاعات از خود نشان داده است ، به صورت گسترده در امر آموزش مورد استفاده قرار ميگيرد و ديگر تصور آموزش بدون فناوري اطلاعات (مهم تر از همه رايانه ) خيلي مشکل به نظر ميرسد.
٨٢ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره هشتم ، بهار ١٣٩٧ * * * * * براي بررسي تأثير و نقش فناوري اطلاعات بر توسعه و بهبود فرايند آموزش جمعي از مديران و مربيان مراکز آموزش بسيج استان خراسان رضوي، ابتدا ابعاد و مؤلفه هاي مؤثر بر فرايند آموزش را با روش دلفي به دست آورده و سپس از مقياس طيف ليکرت نظر تمامي پاسخ دهندگان را جمع آوري کرده و پس از آن اهميت هر کدام مشخص شده و توسط پرسشنامه اي که محقق ساخته وضعيت عوامل بررسي ميشود.
(به تصویر صفحه رجوع شود)شکل ٤-٢: مدل مفهومي تأثير و نقش فناوري اطلاعات بر توسعه و بهبود فرايند آموزش ٨٤ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره هشتم ، بهار ١٣٩٧ * * * * * ٥ - يافته هاي پژوهش ١-٥- يافته هاي حاصل از ويژگيهاي جمعيت شناسي تجزيه و تحليل داده هاي تحقيق در دو سطح آمار توصيفي و استنباطي صورت گرفته است .