چکیده:
تئاتر سیاسی به گونه ای انتقادی و مبارز، رابطه فرد فرهیخته و معترض و آگاه را با جامعه و نظامی که بر او
حکومت میکند را توضیح میدهد. اهمیت شکسپیر و آنچه او به جهان امروز ما ارائه میکند بر کسی
پوشیده نیست، اما در این میان آموختن آنچه که شکسپیر در نمایشنامه های تاریخی قصد گفتن آنرا دارد
مطمئنا ما را درشناخت شرایط امروز خود یاری خواهد کرد. تئاتر شکسپیر حیله های قدرت، ابزار آشکار و
نهان زور، روشهای ظالمانه ای که فرادستان با آنها قدرت خویش را تحکیم می بخشند، شیوههایی که به
یاری آن همان فرادستان سرنگون گشته و قدرت را به دیگران وا میگذارند را با ظرافت خاصی توضیح
میدهد. در این پژوهش برای بررسی افت و خیز سیاست و قدرت در نمایشنامههای تاریخی، تلاش گردیده
تا با استفاده از اسناد و کتابها و مقالات معتبر گام درستی در جهت تحلیل نقش سیاست و روشهای
اعمال قدرت در این نمایشنامه ها فراهم آورده شود. نتایج این بررسی نشان داد که تا زمانی که قدرت های
کوچک و مختلف و ضعیف در کشور باشند و قدرت مرکزی نیرومندی وجود نداشته باشد، کشور همیشه
در خون خواهد بود و جنگ ها پایانی نخواهد داشت و هیچ وقت کشور رنگ آرامش را نخواهد دید.
شکسپیر در پس یک نقد و نگرش مترقی از قدرت به ما می آموزد که دوران فئودالیته و چند قدرتی به
پایان رسیده، و حکومت نیازمند یک قدرت مرکزی نیرومند می باشد.
خلاصه ماشینی:
اهميت شکسپير و آنچه او به جهان امروز ما ارائه ميکند بر کسي پوشيده نيست ، اما در اين ميان آموختن آنچه که شکسپير در نمايشنامه هاي تاريخي قصد گفتن آنرا دارد مطمئنا ما را درشناخت شرايط امروز خود ياري خواهد کرد.
واژه هاي کليدي: تئاتر، سياست ، قدرت ، نمايشنامه ، شکسپير ٧٠ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره نهم ، بهار ١٣٩٧ * * * * * ١- مقدمه : شکسپير و نمايشنامه هاي تاريخي او به شکل تأسف آوري در ايران مهجور مانده است ، از ميان ده نمايشنامه تاريخي او تنها پنج نمايشنامه ترجمه شده و در اختيار علاقه مندان قرار گرفته است .
اهميت شکسپير و آنچه او به جهان امروز ما ارائه مي کند بر کسي پوشيده نيست ، اما در اين ميان آموختن آنچه که شکسپير در نمايشنامه هاي تاريخي قصد گفتن آنرا دارد مطمئنا ما را درشناخت شرايط امروز خود ياري خواهد کرد.
مهمترين نکته و انديشه از نظر هنري چهارم در جهت حفظ قدرت ، اعمال زور و بردن نگاه و خاطر همگان به بيرون کشور است همين گونه است که او با قتل ريچارد دوم قول مي دهد که براي دادن کفاره اين قتل به جنگ صليبي براي فتح بيت المقدس دست زند در حالي که نگاه او به شورشهاي داخلي مي باشد.
همواره بايد توجه داشت که قدرت بدانچه بدست آورده بسنده نميکند و هميشه بيشتر مي طلبد، آلن ميگويد: «قدرت هيچ گاه قانع نيست ، همه چيز را در انحصار خود مي خواهد» (فوکو، ١٣٨٩) اين جنون قدرت در ريچارد است که نگراني و وحشت يورک را موجب مي گردد (پرده دوم ، صحنه اول ).