چکیده:
ﭼﮑﯿﺪه
ﻣﻘﺪﻣﻪ: اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﯿﺰان ﺷﯿﻮع اﺧﺘﻼﻻت رﻓﺘﺎری در داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ و ﭘﺴـــﺮ ﻣﺪارس ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺑﻬﺸﻬﺮ در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 97- 96 اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.
ﻣﻮاد و روشﻫﺎ: اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﻪ روش ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﻣﻘﻄﻌﯽ و ﻋﻠﻤﯽ- ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ای )ﭘﺲ روﯾﺪادی( ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪی آﻣﺎری اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﻪ ی داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ ﻣﻘﻄﻊ اﺑﺘﺪاﯾﯽ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺑﻬﺸﻬﺮ )ﺷﺎﻣﻞ 15283 ﻧﻔﺮ؛ 7425 دﺧﺘﺮ و 7858 ﻧﻔﺮ ﭘﺴﺮ( در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 97 - 96 ﺑﻮده ﮐﻪ از ﻃﺮﯾﻖ روش ﻏﺮﺑﺎﻟﮕﺮی ﻧﻤﻮﻧﻪ ای ﺑﻪ ﺣﺠﻢ 840 ﻧﻔﺮ از آن ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﻧﺪ. اﺑﺰار اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪی راﺗﺮ، ﻓﺮم وﯾﮋه ی ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺑﻮده ﮐﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی آن از ﻃﺮﯾﻖ آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ )آزﻣﻮن x و ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ( ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.
ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ: ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻣﯿﺰان ﮐﻠﯽ ﺷﯿﻮع اﺧﺘﻼﻻت رﻓﺘﺎری در داﻧﺶ آﻣﻮزان دورهی اﺑﺘﺪاﯾﯽ ﺑﻬﺸﻬﺮ 5/ 5 درﺻﺪ اﺳﺖ ﮐﻪ از اﯾﻦ ﻣﯿﺰان 2/42 درﺻﺪ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ دﺧﺘﺮان و 3/08 درﺻﺪ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﭘﺴﺮان اﺧﺘﺼﺎص داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻣﯿﺰان ﺷﯿﻮع اﺧﺘﻼﻻت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﺧﺘﻼل ﮐﻤﺒﻮد ﺗﻮﺟﻪ و ﺑﯿﺶ ﻓﻌﺎﻟﯽ و ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﻣﯿﺰان آن ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﺧﺘﻼل رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﻧﺎﺳﺎزﮔﺎراﻧﻪ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺤﺚ و ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: از ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﺟﻨﺲ، ﺳﻦ، ﭘﺎﯾﻪی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ، ﻣﯿﺰان ﺗﺤﺼﯿﻼت واﻟﺪﯾﻦ و اﺧﺘﻼﻻت رﻓﺘﺎری داﻧﺶ آﻣﻮزان، راﺑﻄﻪی ﻣﻌﻨﯽ داری وﺟﻮد دارد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ، ﺿﺮاﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪه ﺑﺮای اﺑﻌﺎد ﭼﻬﺎرﮔﺎﻧﻪ ی اﺧﺘﻼﻻت رﻓﺘﺎری (0/04-، در ﺳﻄﺢ 0/01) ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ اﺧﺘﻼﻻت رﻓﺘﺎری ﻣﻮﺟﺐ ﮐﺎﻫﺶ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﯽﺷﻮد.
خلاصه ماشینی:
واژه هايکليدي: اختلالات رفتاري، دانش آموزان دبستاني، بيش فعالي ١٢٤ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره نهم ، بهار ١٣٩٧ * * * * * مقدمه روابط انساني يکي از موهبت هاي الهي است که به عنوان نياز در وجود انسان قرار داده شده تا انسان ها بتوانند يکديگر را درک و با هم زندگي نمايند.
بررسي آماري ده کشور اروپايي و نيز نتايج مطالعات شيوع شناسي در ١١ شهر و استان کشورمان نشان داده است که عواملي همچون نابساماني هاي درون خانواده (عدم سازگاري والدين ، سرزنش ، تهديد، انضباط ضعيف ، تحصيلات پايين والدين ، فقر اقتصادي)، عوامل مربوط به مدرسه ، مانند؛ روابط معلم و دانش آموزان و دانش آموزان با يکديگر، وضعيت تحصيلي، کيفيت و امکانات آموزشي، همچنين سن ، جنس ، هوش به عنوان (عوامل وراثتي) و عوامل فرهنگي و اجتماعي، مهمترين علل بروز اختلالات رفتاري هستند (رجبي، ١٣٨٩).
بررسي آماري ده کشور اروپايي و نيز نتايج مطالعات شيوع شناسي در ١١ شهر و استان کشورمان نشان داده است که عواملي همچون نابساماني هاي درون خانواده (عدم سازگاري والدين ، سرزنش ، تهديد، انضباط ضعيف ، تحصيلات پايين والدين ، فقر اقتصادي)، عوامل مربوط به مدرسه ، مانند؛ روابط معلم و دانش آموزان و دانش آموزان با يکديگر، وضعيت تحصيلي، کيفيت و امکانات آموزشي، همچنين سن ، جنس ، هوش به عنوان (عوامل وراثتي) و عوامل فرهنگي و اجتماعي، مهمترين علل بروز اختلالات رفتاري هستند (رجبي، ١٣٨٩).