چکیده:
پژوهش حاضر از نوع درس پژوهی، با عنوان بهبود افزایش مهارت یادگیری عناصر ادبی در دانش آموزان
دوره متوسطه دوم، بصورت گروهی و با همکاری و مشارکت ٣ نفر از همکاران دبیرستان دخترانه ام کلثوم
صورت پذیرفت. این پروژه در دو تدریس روی دو گروه 20 نفره از کلاسهای یازدهم انسانی و تجربی
صورت پذیرفت. با توجه به این که توجه به عناصر ادبی وسیله ای اساسی و پایه برای سایر مواد درسی
ادبیات است و شکست در برنامه های تحصیلی تا حد بسیار زیادی به سبب بی کفایتی ها در مهارت پیدا
کردن آرایه ها رخ میدهد. بنا به اهمیت موضوع تصمیم گرفته شد با انجام مطالعات بیشتر مهارت یادگیری
آرایه متناقض نما، تشبیه و کنایه را در دانش آموزان تقویت داده شود. تدریس این موضوع مهم است
ودانش آموزان باید خیلی خوب بر این مهم مسلط شوند تا بتوانند آرایه های درسی را به بهترین نحو متوجه
شوند. گروه درس پژوه تصمیم گرفتند با توجه به اهمیت این موضوع وکاربرد بسیار زیاد آن در کنکور و
همچنین زمینه ساز بودن دروس پایه در دوران دبیرستان و مقاطع بالاتر بخصوص دانشگاه با استفاده از فن
تدریس جدید و همفکری اعضا و بحث وتبادل نظر روشهای مناسبی را در تدریس خواندن انتخاب
نموده تا این مفهوم بیشترین یادگیری در فراگیران ایجاد نماید. پس طرح درس اعضای تیم نوشته شد و
پس از آن با مشورت اعضای گروه، طرح درس اولیه پس از اجرا مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت. در
اجرای این تدریس پی بردیم که اگر دانش آموزان علاقه مند به کارهای گروهی شوند، شوق و علاقه
ایشان را در امر یادگیری بیشتر میکند. زیاد بودن مراحل کار و نامناسب بودن برخی وسایل، جهت کار
دانش آموزان از جمله نکاتی بود که در تدریس دوم آن را رفع کردیم و اشکالات مرحله قبل را رفع
نمودیم. با کم کردن مراحل کار زمان تدریس مدیریت شد و در نتیجه آن تمام فعالیتهای کتاب و کار در کلاس مربوط به آن انجام شد. آشنایی بیشتر با روشهای نوین تدریس و بهرهگیری از الگوهای مناسب،
آموزش به صورت عملکردی، پیداکردن روش آموزشی مناسبتر جهت تدریس بهتر خواندن، از
پیامدهای انجام این پروژه بود.
خلاصه ماشینی:
دريافت پاسخ مناسب براي اين سؤال ، برنامه ريزان درسي را بر آن ١٨٠ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره نهم ، بهار ١٣٩٧ * * * * * مي دارد تا مراحل طرح ريزي، توليد و اجراي برنامه درسي را در مکان واقعي اجراي برنامه درسي، يعني مدرسه و کلاس درس دنبال نمايند تا وجود تفاوت ميان اين مراحل را به حداقل رسانده و اقدامات لازم را در جهت تصحيح حرکت و ايجاد تعادل و همخواني در برنامه درسي ايجاد شده به عمل آورند (ملکي، دلور، احمدي، حاجي تبار فيروزجائي، ١٣٩٢) نتايج چند پژوهش انجام شده در اين راستا بدين شرح است : اخلاقي (١٣٨٣)، در پژوهشي به بررسي ميزان هماهنگي و همخواني برنامه درسي قصد شده و اجرا شده درس مطالعات اجتماعي پرداخت .
(نگرشي) روش تدريس : کارايي تيم مواد و اقلام آموزشي: ١-کتاب فارسي بهبود افزايش مهارت يادگيري عناصر متناقض نما، تشبيه و کنايه در دانش آموزان دوره متوسطه دوم / ١٨٣ ٢- گچ سفيدورنگي يا ماژيک وايت برد ٣ - تخته هوشمند وسي دي پاور پوينت درس ٤- کتاب کمک درسي ٥- دفتر کلاس فعاليت هاي قبل از تدريس : معلم با سلام و احوالپرسي وارد کلاس شده و (ذکر خدا) حضور و غياب نموده را بررسي ميکند و دانش آموزان گروه بندي شده و در گروه هاي خود قرار ميگيرند.