چکیده:
هدف از نگارش مقاله حاضر بیان وظایف راهبر آموزشی در آموزش و پرورش است. نظارت و راهبری
آموزشی یکی از اصلیترین وظایف مدیران مدارس است. در برخی مدارس روستایی و مناطق محروم
بویژه کلاسهای چند پایه که اساسا توسط یک یا چند معلم محدود اداره میشوند و مدیر به معنای واقعی
وجود ندارد، ضروری است افرادی توانا به عنوان « راهبر آموزشی » جایگزین مدیر و معاون مجتمع شوند و
فرآیند آموزش و یادگیری در مدارس را هدایت، نظارت و راهبری کنند. به منظور بهبود مدیریت و تسهیل
امر نظارت و راهنمایی بر فعالیت های آموزشی و پرورشی، اداری و منابع مالی مدارس روستایی و عشایری و مرزی دارای کلاس های چند پایه، افرادی توانمند به عنوان راهبر آموزشی و تربیتی (راهنمای فعالیتهای آموزشی و تربیتی مدارس روستایی و کلاسهای چند پایه) در مناطقی که فاقد مجتمع های آموزشی و پرورشی روستایی و عشایری میباشند، تخصیص مییابد تا فرآیند آموزش و یادگیری مدارس را هدایت، نظارت و راهبری نمایند. این افراد با توجه به شرایط، از بین مشمولین طرح طبقه بندی معلمان کشور انتخاب میشوند. این مقاله با این رویکرد تهیه شده است که ابزار جمع آوری اطلاعات آن روش کتابخانه ای است به روش توصیفی - تحلیلی به بررسی وظایف راهبر آموزشی در آموزش و پرورش می پردازد و سعی شده است ابتدا مفاهیم ارائه شده و سپس تجزیه و تحلیل میشود و در پایان پیشنهادهایی ارائه میگردد.
خلاصه ماشینی:
تعريف راهبر آموزشي و تربيتي راهبر آموزشي و تربيتي (راهنماي فعاليت هاي آموزشي و تربيتي مدارس روستايي وکلاس هاي چند پايه ) نيروي رسمي وپيماني آموزش و پرورش است که ضمن برخورداري از شايستگي ها و صلاحيتهاي دانشي و مهارتي روزآمد، هدايت ، راهبري و نظارت بر فرآيندهاي آموزشي و پرورشي را از طريق بهره گيري از شيوه ها و روشهاي مناسب با تمرکز بر فعاليت مدارس ، مديران ، معلمان وساير کارکنان در جهت دستيابي به تعالي مديريت آموزشگاهي و رشد و بالندگي حرفه اي کارکنان در راستاي تسهيل تحقق اهداف آموزشي و پرورشي بر عهده دارد.
رديف عنوان فعاليت زمان اجرا مجري پيگيري کننده ١ ابلاغ شيوه نامه راهبران آموزشي و تربيتي به مدارس تابعه تا ٢٥ مرداد استان معاونت آموزش ابتدايي وزارت ٢ ثبت نام از داوطلبان ظرف مدت ١٥ روز و بررسي سوابق متقاضيان تاهفته اول مناطق " شهريور ٣ برگزاري آزمون سنجش علمي داوطلبان وانجام مصاحبه واعلام نتايج تا ٢٠شهريور استان " 4 صدور ابلاغ راهبران آموزشي و تربيتي تا ٢٥ شهريور " " ٥ اعلام مشخصات کامل راهبران آموزشي و تربيتي پذيرفته شده به همراه تا نيمه مهرماه مناطق " تعداد کلاس و مدارس حوزه نظارت به اداره کل آموزش و پرورش استان ٦ تهيه و ارسال گزارش جامع مراحل انتخاب راهبران آموزشي وتربيتي تاپايان مهر استان " استان به معاونت آموزش ابتدايي وزارت متبوع ٧ برگزاري دوره ي آموزشي تخصصي ٤٠ ساعته پيش از خدمت راهبران تا پايان مهر " " آموزشي و تربيتي نحوه فعاليت راهبران آموزشي و تربيتي - راهبر آموزشي وتربيتي موظف است چهار روز از فعاليت موظف خود را در طول هفته به بازديد از مدارس حوزه ي تحت ماموريت اختصاص داده و دو روز باقيمانده را هم به پيگيري امور اداري و فعاليت در گروه هاي آموزشي اداره متبوع بپردازد.