چکیده:
یکی از مناسبترین روشهایی که در آن همکاری بین پژوهشگران، مروجان و کشاورزان تسهیل میشود و باعث تولید و انتقال فناوری میشود، رهیافت مدرسه در مزرعه (FFS) میباشد. مدرسه در مزرعه یک رهیافت مشارکتی است که در آن از روش های آموزش غیر رسمی بزرگسالان مبنی بر فنون یادگیری به گونه عملی و روش های آموزش مشارکتی، استفاده میشود. این پژوهش به سنجش عوامل موثر بر مقدار مشارکت شالیکاران برای شرکت در آموزش FFS پرداخته شد که قلمرو مکانی آن شهرستان رشت و در سال 1394 بود. جامعه آماری این پژوهش، تمامی شالیکاران شهرستان رشت به تعداد ۱۳۰ نفر که در طرح FFS در سال 1394شرکت کرده بودند، میباشد. با استفاده از رابطه کوکران ۹۷ نفر به عنوان نمونه و به گونه تصادفی انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان دادند که مولفههای سطح زیر کشت، پیشینه شالیکاری، پیشینه کشاورزی و سن شالیکار بر مقدار مشارکت شالیکاران اثر مثبت و مولفههای تعداد قطعات، میانگین درآمد سالانه بخش کشاورزی، میانگین درآمد سالانه بخش غیر کشاورزی تاثیر منفی دارند.
One of the most suitable approch in which collaboration between researchers, promoters and farmers is facilitated and causes product and technology transfer is a Farmers Field School approach (FFS). It is a collaborative approach that uses informal adult learning methods based on practical learning techniques and is used collaborative learning methods. The purpose of this study was to determine the factors affecting the participation rate of Rice producers in order to participate in FFS training. Its territory was located in Rasht province in 2015. The statistical population of this research was all produsers of Rasht province (130 people) who have participated in FFS course in 2015. Using Cochran's relation, 97 people were selected as sample and randomly. The results of this study showed that the sub-cultivar, history of breeding, history of farming and the age of Rice produser had a positive effect on the number of farmers, and the number of components, the average annual agricultural income, and the average annual income of the non-agricultural sector were negatively affected.
خلاصه ماشینی:
سنجش عوامل مؤثر بر مقدار مشارکت شالیکاران برای شرکت در آموزش مدرسه در مزرعه *1 جعفر عزیزی تاریخ دریافت : ٩٦/٢/٢ تاریخ پذیرش: ٩٦/٤/٢٥ چکیده یکی از مناسب ترین روشهایی که در آن همکاری بین پژوهشگران، مروجان و کشاورزان تسهیل میشود و باعث تولید و انتقال فناوری میشود، رهیافت مدرسه در مزرعه (FFS) میباشـد.
در فرآیند توسعه کمی و کیفی رهیافت مدارس مزرعه ای در سطح قاره آسیا، نهادهای دولتی، 1 -Integrated Pests Management(IPM) 2 -Farmers Field School(FFS) غیردولتی و کشورهای خارجی گوناگونی دخیل بوده و از آن حمایت کردند.
هدف اصلی در این پژوهش یافتن عوامل موثر بر مقدار مشارکت شالیکارن شهرستان رشت برای شرکت در آموزش مدرسه در مزرعه (FFS) میباشد.
نتایج بدست آمده از آزمون اسپیرمن در جدول ٢، نشان میدهد که در بین متغیرهای مرتبط با ویژگیهای فردی، متغیرهای سن ( ، ) با اطمینان ٩٥ درصد با مقدار مشارکت در مدرسه مزرعه کشاورز در گسترش فناوری مدیریت تلفیقی آفات رابطه مثبت و معنیداری دارد.
به بیان دیگر، هر چه سن افراد بیش تر بوده، مقدار مشارکت در فعالیت های مدرسه مزرعه کشاورز بمنظور بهره گیری از آموزش های فنی ارایه شده پیرامون مدیریت تلفیقی آفات بیش تر است .
برای بررسی رابطه میان مشارکت در کلاس مدرسه در مزرعه با سطح تحصیلات کشاورزان از آزمون کروسکال والیس استفاده شد که نتایج در جدول ٤ آمده است .
با توجه به نتایج مطالعات انجام شده، در این پژوهش نیز متغیرهایی که میتوانند بر مقدار مشارکت کشاورزان در کلاسهای مدرسه در مزرعه موثر باشند، شناسایی شد.