چکیده:
هدف اصلی این مقاله بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بین سازمانی و ابعاد مختلف آن (شناختی، رابطهای و ساختاری) بر عملکرد مشارکتها با هدف پرکردن شکاف تحقیقاتی موجود در این زمینه میباشد. همچنین این تحقیق در نظر دارد برای اولین بار در صنعت دفاعی کشور به ارزیابی وضعیت ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی در مشارکتهای ایجاد شده میان صنایع هوایی دفاعی با همکاران راهبردی آنها در بخش خصوصی بپردازد و با شناسایی حوزههای نیازمند بهبود، گامی در جهت پایدارسازی این دسته از مشارکتها (که معمولا به دلیل تفاوتهای بنیادین حاکم بر دو بخش دولتی و خصوصی با انواع چالشها مواجه هستند) بردارد. در این تحقیق برای آزمون مدل مفهومی پیشنهادی و فرضیههای مرتبط با آن، از روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی بهره گرفته شده است. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل پرسشنامههای توزیع شده در صنایع هوایی مورد مطالعه نشان میدهد سرمایه اجتماعی مشارکت و ابعاد آن تاثیر مثبت و قابل ملاحظهای بر عملکرد مشارکتها دارد. همچنین نتایج آزمون میانگین نشان میدهد مشارکتهای مورد بررسی از منظر برخی ابعاد و شاخصهای سرمایه اجتماعی مشارکت در وضعیت مطلوبی قرار ندارند و ضروری است مدیران شرکتهای درگیر در مشارکت، توجه و اهتمام بیشتری نسبت به توسعه مشترک مسائل اجتماعی و روانشناختی مشارکتها داشته باشند.
The main objective of this paper is to examine the impact of inter-organizational social capital and its various dimensions (cognitive، relational and structural) on the performance of partnerships with the aim of filling the research gap in this field. Also for the first time in defense industry of the country، this study intends to assess the situation of various dimensions of social capital in partnerships established between the aviation defense industries and their strategic partners in the private sector; as well as to take steps to stabilizing these types of partnerships by identifying areas requiring improvement. In this research، structural equation modeling with partial least squares approach has been used to test the proposed conceptual model and its related hypotheses. The results of analyzing questionnaires distributed in the aviation defense industries show that the social capital and its dimensions have a significant positive impact on the performance of partnerships. Also، the results of the mean test show that the studied partnerships are not in a favorable situation in terms of some aspects and indicators of social capital، and it is necessary for the managers of the companies involved in the partnership to pay more attention to the joint development of social and psychological issues of partnerships.
خلاصه ماشینی:
استادیار، گروه مدیریت استراتژیک، مجتمع دانشگاهی مدیریت و فناوریهای نرم، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران تاریخ دریافت : ١٣٩٦/٣/٢٠ تاریخ پذیرش: ١٣٩٦/٩/٢٧ چکیده هدف اصلی این مقاله بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بین سازمانی و ابعاد مختلف آن (شناختی ، رابطه ای و ساختاری) بر عملکرد مشارکت ها با هدف پرکردن شکاف تحقیقاتی موجود در این زمینه می باشد.
همچنین این تحقیق در نظر دارد برای اولین بار در صنعت دفاعی کشور به ارزیابی وضعیت ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی در مشارکت های ایجاد شده میان صنایع هوایی دفاعی با همکاران راهبردی آنها در بخش خصوصی بپردازد و با شناسایی حوزههای نیازمند بهبود، گامی در جهت پایدارسازی این دسته از مشارکت ها (که معمولا به دلیل تفاوتهای بنیادین حاکم بر دو بخش دولتی و خصوصی با انواع چالش ها مواجه هستند) بردارد.
تاکنون وضعیت ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی (شناختی ، رابطه ای و ساختاری) در صنعت دفاعی کشور مورد بررسی قرار نگرفته است و این تحقیق برای اولین بار به دنبال بررسی آن و شناخت حوزههای ضعیف و یا نیازمند بهبود می باشد.
در بخش بعدی به روششناسی مورد استفاده در این پژوهش برای پاسخگویی به سوالات تحقیق اشاره می گردد و در ادامه نیز نتایج به دست آمده از آزمون مدل و فرضیات مرتبط با آن و نیز نتایج حاصل از ارزیابی وضعیت ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی مشارکت در صنایع مورد مطالعه ارائه می گردد.
اما برابر بررسی ها تاکنون مطالعه مهمی در رابطه با تاثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد مشارکت صورت نگرفته است که این پژوهش به دنبال پر کردن شکاف پژوهشی اشاره شده می باشد.