چکیده:
رهنگاری فناوری، مسیری برای مدیریت، برنامهریزی و توسعه فناوری و ابزاری است که به شرکتها و صنایع در برنامهریزی فعالیتهایشان برای موفقیت در بازارهای آینده کمک میکند. در چهارچوبهای رهنگاری که تاکنون منتشر شده، به الزامات توسعه فناوری در کشورهای درحالتوسعه، کمتر پرداخته شده است. در این مقاله با معرفی یادگیری فناوری به عنوان سطح تحلیل مناسب برای ساختارهای رهنگاری در کشورهای درحالتوسعه، مولفههای اصلی یادگیری فناورانه شامل ظرفیت جذب و راهبرد همپایی، شناسایی شده است. همچنین تلاش شده با ادغام این مولفهها در ساختارهای رایج رهنگاری، رهنگاشتی مناسب برای صنایع موجود در کشورهای درحالتوسعه ارائه شود. رهنگاشت مذکور دارای سه لایه اصلی مشتمل بر زمینه، بهدستآوری و ایجاد قابلیتهای فناورانه است؛ بهگونهای که محتوای هریک از لایهها متناسب با راهبرد همپایی مشخص میشود. در نهایت چهارچوب مذکور برای رهنگاری بانکداری اجتماعی در ایران به کار گرفته شده است.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله با معرفی یادگیری فناوری به عنوان سطح تحلیل مناسب برای ساختارهای رهنگاری در کشورهای درحالتوسعه، مؤلفههای اصلی یادگیری فناورانه شامل ظرفیت جذب و راهبرد همپایی، شناسایی شده است.
با توجه به این موضوع، مسیر یادگیری فناورانه در صنایع موجود در کشورهای درحالتوسعه، چرخه حیات محصول برعکس<FootNote No="13" Text=" reverse-PLC"/> را طی میکند بهگونهای که به مرور به جذب و سازگاری فناوری وارد شده و ایجاد فناوری جدید میپردازند [7، 9].
شکل 3 این فازها را نمایش میدهد: <رجوع شود به تصویر صفحه> در ادامه با توجه به مولفههای شناسایی شده برای یادگیری فناورانه مشتمل بر ظرفیت جذب و راهبرد همپایی تلاش شده است مولفههای مذکور در ساختارهای رایج رهنگاری ادغام و چارچوب مناسب برای رهنگاشت یادگیریبنیان ارائه شود.
در ادامه، مراحل و ساختار ارائه شده برای رهنگاری یادگیریبنیان به منظور ارائه رهنگاشت بانکداری اجتماعی در ایران مورد استفاده قرار گرفته است؛ بهگونهایکه لایهها و محتویات هریک متناسب با بانکداری اجتماعی و الزامات توسعه محصولات، خدمات و فناوریهای مرتبط در ایران سفارشیسازی شده است.
5-2-4 شناسایی قابلیتهای مورد نیاز برای ارائه خدمات بانکداری اجتماعی بر اساس موسسه اکسنچر [1] بانکها میبایست سه نسل کسب و کار مختلف را به منظور تعریف مدل اختصاصی خود در شبکههای اجتماعی در نظر داشته باشند: مدلی که بر اساس تجربه چندکاناله<FootNote No="17" Text="multichannel"/> تعامل با مشتریان و پاسخگویی موثر نیازهای آنها به دست آمده است که مبتنی بر کاربردهای تجزیه و تحلیل راهبردی در محور مدل باشد (بانک &quot;چند کاناله هوشمند<FootNote No="18" Text="Intelligent Multichannel"/>&quot;).
&quot;How Banks Can Use Social Media Analytics To Drive Business Advantage&quot;, Cognizant Technology Solutions, Available online at: http://www.