چکیده:
بر اساس چشمانداز 1404، تولید فولاد در ایران میبایست به عدد 50 میلیون تن در سال افزایش یابد. حرکت در این مسیر نیازمند احداث واحدهای جدید در زنجیره تولید فولاد است، اما همچنان رشد چشمگیری در تولید فولاد ایجاد نشده است. مهمترین دلیل امتناع صاحبان سرمایه از احداث واحدهای صنعتی، فشارهای فنآورانه این صنعت بر زنجیره تامین، حجم تولید، میزان سرمایهگذاری، چالشهای زیستمحیطی و تغییر ماهیت شرکتها است. ازاینرو سیاستگذاران میبایست با انجام مطالعات مبنا دراین حوزه، انتخاب فنآوری را برای صاحبان سرمایه تسهیل نموده و با آشنایی متخصصان داخلی با فنآوریهای جدید ظرفیت جذب فنآوری را ارتقا دهند. برای این منظور در مقاله حاضر با معرفی روشهای تدوین پورتفولیو فنآوری، ماتریس ارزیابی جذابیت- توانمندی بهعنوان ابزاری مناسب برگزیده شد. همچنین با استفاده از تجربیات موجود و تحقیقات گذشته، عوامل ومعیارهای ارزیابی جذابیت-توانمندی در یک بخش ویژه در صنعت فولاد (احیای آهن) استخراج شده و مبتنی بر نظر خبرگان و با استفاده از تاپسیس فازی جایگاه این فنآوریها در ماتریس جذابیت-توانمندی تعیین شده است. بدین ترتیب گونه فنآوریها و راهبرد آنها برای سیاستگذاران شفاف شده است.
خلاصه ماشینی:
همچنین با استفاده از تجربیات موجود و تحقیقات گذشته ، عوامل ومعیارهای ارزیابی جذابیت -توانمنـدی در یـک بخش ویژه در صنعت فولاد (احیای آهن ) استخراج شده و مبتنی بر نظر خبرگان و با استفاده از تاپسیس فازی جایگاه این فن آوریها در ماتریس جذابیت -توانمندی تعیین شده است .
از این رو، در مقاله اخیر چارچوب ارزیابی جذابیت -توانمندی به عنوان ابزاری مناسب برای تدوین پورتفولیو فن آوری پیشنهاد شده است که علاوه بر الف ) سادگی بهرهمندی از آن، ب) تاکید فن - آورانه بر ارزیابیها و انتخاب دارد و ج) امکان ارایه شاخص های متناسب با مورد مطالعه را فراهم میآورد.
میزان تولید فولاد به تفکیک در سالهای ٢٠١٢ و ٢٠١٣ (منبع : انجمن جهانی فولاد) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} صنعت فولاد در عمر بیش از صدساله خود دستخوش تغییرات مهمی شده است ؛ از توسعه فن آوریهای آن گرفته تا افزایش اهمیت منابع انرژی و مسائل زیست محیطی و همچنین دسترسی به منابع اولیه [٣٧-٣٩] و پیشیگرفتن کشورهایی چون کره جنوبی، چین و هند در تولید و صادارات.
(رجوع شود به تصویر صفحه) ٧- جمع بندی مقاله حاضر به منظور استفاده از ماتریس ارزیابی جذابیت -توانمندی برای شناسایی نوع و انتخاب راهبرد مناسب در چند مرحله انجام شده است ، که میتوان این مراحل را به صورت دقیق تر برای موارد مشابه توصیف نمود: تعیین قلمرو مسله ؛ ماتریس ارزیابی جذابیت -توانمندی یک ابزار مناسب برای مدیران و سیاست گذاران است .
Ernst, "Patent portfolios for strategic R&D planning," Journal of Engineering and Technology Management, vol.