چکیده:
امروزه سازمانهای بزرگ و مدرن، با فعالیتها و مسائل و مشکلات گوناگونی مواجه هستند. بنابراین، فرهنگسازی در زمینه تفویض اختیارات مدیران ارشد به مدیران سطوح پایینتر و ایجاد عدم تمرکز در انجام فعالیتها، امری ضروری به نظر میرسد. در این راستا، هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطهی بین مراحل تفویض اختیار با میزان اثربخشی کارکنان در مناطق شهرداری شهر مشهد است. روش تحقیق، پیمایشی و نمونهگیری تصادفی سیستماتیک در بین 377 نفر از کارشناسان و مدیران شهرداری مشهد با پرسشنامهای خودساخته انجام شده است. روایی پرسشنامه توسط صاحبنظران علمی در حوزه تخصصی و پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ (با مقدار 914/ 0)، مورد تایید قرار گرفت. همچنین روایی پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی بررسی شد. در این پژوهش مراحل تفویض اختیار با ابعاد؛ آمادهسازی، برنامهریزی، گفتگو، قدردانی و کنترل، با میزان اثربخشی با استفاده از تحلیل مدل معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. یافتههای نشان میدهد در بین مراحل تفویض اختیار، مرحله قدردانی، برنامه ریزی و آمادهسازی با اثربخشی معنیدار بوده است.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش مراحل تفویض اختیار با ابعاد؛ آمادهسازی، برنامه ریزی، گفتگو، قدردانی و کنترل، با میزان اثربخشی با استفاده از تحلیل مدل معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت .
در این مقاله که هدف اصلی آن مطالعه رابطه بین فرهنگ سازی تفویض اختیار و میزان اثربخشی است ، یافته های حاصل از سنجش رابطه مذکور در مناطق شهرداری مشهد ارایه شده است .
مراحل تفویض اختیار که شامل پنج بعد؛ آمادهسازی، برنامه ریزی، گفتگو، قدردانی و کنترل نیز با میزان اثربخشی در مناطق شهرداری مشهد نیز مورد آزمون قرار گرفته است .
١-٢- فرضیه های پژوهش با توجه به این که ، هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطه بین تفویض اختیار با میزان اثربخشی در مناطق شهرداری مشهد است ، لذا فرضیات زیر را میتوان به منظور دست یابی به هدف تحقیق عنوان کرد.
نویسنده مقاله بیان میدارد؛ برای درک مفهوم تفویض اختیار در برنامه های درسی براساس دیدگاههای مطرح شده باید نقاط تصمیم گیری در برنامه ریزی درسی را مورد توجه قرار داد.
نیلی احمدآبادی (١٣٨٨)، در تحلیلی بر سیاست تمرکززدایی در دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، با تاکید بر آیین نامه تفویض اختیار برنامه های درسی به دانشگاهها که یکی از راهکارهای تمرکززدایی در سیستم مدیریت دانشگاهها بوده، پرداخته است .
این بدان معناست که سه مرحله اجرایی فرایند تفویض اختیار که شامل : آمادهسازی، قدردانی و برنامه ریزی است بر روی اثربخشی موثرند و دو مرحله گفتگو و کنترل در این تحقیق از نظر آماری تاثیر معنیداری بر اثر بخشی ندارند.