چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش بازیدرمانی در بهبود مشکلات کودکان با اختلال یادگیری ویژه انجام شده است. بر این اساس، با مرور و بررسی منابع علمی موجود در این زمینه جنبههای مختلف بازیدرمانی، تعریف، شواهد اثربخشی و نمونه تمرینهای پیشنهادی آن را معرفی کردهایم. نتایج پژوهش نشانگر این بود که درمانگران، معلمان و والدین میتوانند از بازی درمانی به عنوان یک رویکرد درمانی و آموزشی اثربخش برای کمک به کودکان با اختلال یادگیری ویژه استفاده کنند. همچنین نتایج نشان داد هرچند برخی شواهد پژوهشی در حمایت از تاثیر مثبت بازیدرمانی بر جنبههای مختلف رشد کودکان با اختلال یادگیری ویژه وجود دارد؛ با این حال، این حیطه هنوز هم به حمایتهای تجربی بیشتری نیاز دارد.
The purpose of this study was to investigate the role of play therapy in improving problems of children with specific learning disorder. Accordingly، by reviewing the scientific resources available in this field، we have introduced various aspects of play therapy، definitions، evidence of effectiveness and examples of the proposed exercises. The results indicated that therapists، teachers and parents can use play therapy as an effective therapeutic and educational approach to help children with specific learning disorder. The results also showed that although there is some research evidence to support the positive impact of play therapy on the different aspects of the development of children with special learning disorder، yet this area still needs more experimental support.