چکیده:
رشته مهندسی معماری اسلامی در پی تامین نیازها و خواستههای جوامع مسلمان جهت ایجاد گونهای از معماری است که متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی و در جهت تعالی و کمال انسان ها باشد. انگیزهبخشی به آموزش معماری اسلامی عاملی است که مستقیم یا غیرمستقیم بر نتیجه آموزش اثر میگذارد. هدف از این تحقیق تعیین راهبرد برای ایجاد انگیزش در دانشجویان رشته معماری اسلامی است. این پژوهش با در نظر گرفتن ماهیت آن و نحوه جمعآوری اطلاعات و با توجه به ابزار مورد استفاده که پرسشنامه است، به صورت پیمایشی میباشد. جهت تلفیق و ایجاد نظر واحد و مشترک پس از اخذ نظر ذینفعان (اساتید، دانشجویان و دانشآموختگان رشته) با بهکارگیری پرسشنامه، از روش دلفی استفاده شده است. در نهایت به منظور ارزیابی عوامل تاثیرگذار روی انگیزش نسبت به تهیه ماتریسهای ارزیابی عوامل داخلی و عوامل خارجی اقدام و برای نرمالیزهکردن ضرایب ماتریسها از نرمافزار SPSS استفاده شد. مدل مورد استفاده در ارائه راهبردها، مدل SWOT است. با مبنا قرار دادن نقش دانشکده در تقویت انگیزه، عوامل موثر در انگیزه دانشجویان به عوامل داخلی اساتید، برنامههای دانشکده و مکان آموزشی تقسیم و عوامل خارجی به محیط اجتماعی فرهنگی، محیط علمی، شرایط اقتصادی دستهبندی گردید. طبق بررسیهای انجامشده، 13 نقطه قوت و 12 نقطهضعف در روند و نوع آموزش معماری اسلامی بهدست آمده و 10 فرصت شناسایی و 23 تهدید مشخص شده است. در نهایت راهبردهای فرصت قوت (SO)، فرصت ضعف (WO)، تهدید ضعف (WT) و تهدید فرصت (ST) جهت بهبود انگیزه دانشجویان ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
هدف از این تحقیق تعیین راهبرد برای ایجاد انگیزش در دانشجویان رشتۀ معماری اسلامی است.
انگیزه، معماری اسلامی، دانشکده، ارزیابی عوامل، راهبرد * این مقاله مستخرج از طرح پژوهشی به شمارۀ قرارداد 18863 مورخ 1/6/93 با عنوان «ارزیابی وضعیت و ارائۀ راهبرد برای ایجاد انگیزش در دانشجویان ارشد رشتۀ معماری اسلامی ورودی 91 الی 93 دانشگاه هنر اسلامی تبریز» میباشد که با حمایت مالی دانشگاه هنر اسلامی تبریز انجام گرفته است.
هدف اصلی این مقاله تعیین راهبرد برای ایجاد انگیزش در دانشجویان رشتۀ معماری اسلامی است که در آن عوامل درونی مانند برنامهها و نحوۀ ارائۀ دروس و اساتید و دیگر عوامل مرتبط در کنار عوامل بیرونی مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد.
با تعیین این عوامل و میزان تأثیر هر یک از آنها میتوان به راهبردهایی جهت تقویت انگیزۀ دانشجویان معماری اسلامی دست یافت.
در برنامهریزی راهبردی عوامل داخلی و خارجی و موضوعاتی که در این خصوص بر روند بهبود آموزش معماری اسلامی تأثیرگذار هستند مورد بررسی قرار میگیرد.
افکاری که آدمی دربارۀ خود و جهان اطرافش دارد، انگیزههای او را شکل میدهد (Dryden and Branch 2008) و تجربۀ دانشجو در گذشته و شرایط اجتماعی- فرهنگی در انگیزههای تحصیلی دانشجویان تأثیر مثبت دارد و موجب موفقیت آنان در حوزۀ تحصیل میشود (Ozer and Akgun 2015, 1291).
تقویت انگیزۀ دانشجویان میتواند راهکاری برای متحول نمودن متناسب نظام آموزش معماری اسلامی باشد که اکنون با روند کندی در حال انجام است.