چکیده:
هدف این پژوهش طراحی و اثربخشی برنامه حرکت درمانی بر مشکلات خواندن در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری میباشد. هدف این پژوهش طراحی و اثربخشی برنامه حرکت درمانی بر مشکلات خواندن در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری میباشد. این پژوهش یک تحقیق آزمایشی با طرح پیش آزمون -پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری مراجعه کننده به مراکز مشکلات یادگیری شهر شیراز در سال تحصیلی 93-94 میباشند. بدین منظور تعداد 30 نفر از این دانشآموزان با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. همه آزمودنیها قبل و پس از مداخله درمانی با آزمون خواندن شفیعی و همکاران مورد ارزیابی قرار گرفتند دانشآموزان در طی طی 14جلسه و هر جلسه 45 دقیقه برنامه حرکت درمانی را دریافت کردند. نتایج با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که برنامه حرکت درمانی منجر به بهبود مشکلات خواندن در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری شده است.
خلاصه ماشینی:
در سال های اخیر متخصصان علل گوناگونی را در خصوص ناتوانی یادگیری مطرح کرده و اغلب پژوهش ها نشان داده اند که این اختلال با ساختار بیولوژیکی به ویژه نقایصی در ناحیۀ حسی و حرکتی لوب پیشانی ، هیپوکامپ ، پرۀ فرونتال ، مخچه و همچنین نقایصی از نوع عدم تحقق غلبۀ طرفی ، عوامل خانوادگی و محیط زندگی فرد در ارتباط است (١).
همچنین علاوه بر علل زیربنایی ناتوانی یادگیری ، براساس نظریه های موجود همچون گزل ٨، کپارت ٩، نظریۀ گتمن ١٠، نظریۀ دومان و دلاکاتو١١، نظریۀ بارش ١٢، نظریۀ کوگلر و 13 همکاران و نظریۀ گالاهو که به اهمیت یادگیری حرکتی بر تکامل هرچه بیشتر مغز تأکید دارند، معتقدند مشکلات افراد دارای ناتوانی یادگیری به ویژه مشکلات خواندن و نوشتن در آنها در اثر رشد ناکافی عملکرد منطقۀ حرکتی مغز این کودکان است (٣).
fine motor skill در راستای وجود مشکلات حرکتی در افراد دارای ناتوانی یادگیری ، روان شناسان رشد بیان می کنند که بازی و حرکت ابزار اصلی رشد زبان ، حل مسئله ، خلاقیت و توانایی های ادراکی - حرکتی است (٦).
برای نمونه یافته های پژوهش بهمرد و همکاران (١٣٩١) حاکی از آن بود که آموزش مهارت های حرکتی به کاهش مشکلات خواندن در دانش آموزان با ناتوانی یادگیری منجر شده است .
"Early Intervention Games: Fun, Joyful Ways to Develop Social and Motor Skills in Children with Autism Spectrum or Sensory Processing Disorders".
"Understanding Motor Skills in Children with Dyspraxia, ADHD, Autism, and Other Learning Disabilities: A Guide to Improving Coordination".