چکیده:
ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ از ﺣﺎﺿﺮ ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻧﻘﺶ رﻫﺒﺮی ﻣﺸﺎرﮐﺘﯽ و ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪیﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺮ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﮐﺎر ﺗﯿﻤﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن اداری داﻧﺸﮕﺎه اﺻﻔﻬﺎن ﺑﻮده اﺳﺖ. روش ﭘﮋوﻫﺶ، ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ و روش ﺗﺤﻠﯿﻞ از ﻧﻮع ﻣﺪلﯾﺎﺑﯽ ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری ﺑﻮد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ را ﺗﻤﺎﻣﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن اداری ﻣﻌﺎوﻧﺖﻫﺎی )اداری و ﻣﺎﻟﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و داﻧﺸﺠﻮﯾﯽ، ﭘﮋوﻫﺸﯽ، آﻣﻮزﺷﯽ( داﻧﺸﮕﺎه اﺻﻔﻬﺎن در ﺳﺎل 96 - 1395 ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 344 ﻧﻔﺮ ﺗﺸﮑﯿﻞ داد. ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﺮﻣﻮل ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﮐﻮﮐﺮان و روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﻃﺒﻘﻪای ﻧﺴﺒﯽ ﺗﺼﺎدﻓﯽ، 172 ﻧﻔﺮ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪ. ﺑﺮای ﺟﻤﻊآوری دادهﻫﺎ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ رﻫﺒﺮی ﻣﺸﺎرﮐﺘﯽ ﮐﺎﺗﻮرن )2010( و ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪیﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﮐﺎر ﺗﯿﻤﯽ ﺑﺎ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ 0/87 ،0/90 و 0/89 اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد رﻫﺒﺮی ﻣﺸﺎرﮐﺘﯽ، ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪیﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﮐﺎر ﺗﯿﻤﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﺎﻻﺗﺮ از ﺣﺪ ﻣﺘﻮﺳﻂاﻧﺪ و رﻫﺒﺮی ﻣﺸﺎرﮐﺘﯽ )0/56=r( و ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪیﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ )0/64=r( ﺑﺎ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﮐﺎر ﺗﯿﻤﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽداری )0/01<p( دارﻧﺪ. ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﺘﺎﯾﺞ رﮔﺮﺳﯿﻮن ﮔﺎمﺑﻪﮔﺎم، از ﻣﯿﺎن ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪیﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن، ﻣﻬﺎرتﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی و رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﺗﮑﺎﻧﺸﯽ، 43/5 درﺻﺪ و از ﺑﯿﻦ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی رﻫﺒﺮی ﻣﺸﺎرﮐﺘﯽ، ﻣﺸﺎرﮐﺖ و ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ 34/7 درﺻﺪ از ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﮐﺎر ﺗﯿﻤﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن را ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. ﻣﺪلﯾﺎﺑﯽ ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری ﻧﯿﺰ ﻧﺸﺎن داد ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪیﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و رﻫﺒﺮی ﻣﺸﺎرﮐﺘﯽ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺑﺎ ﺿﺮﯾﺐ ﻣﺴﯿﺮ 0/74 و 0/75 ﺑﺮ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﮐﺎر ﺗﯿﻤﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬارﻧﺪ.
خلاصه ماشینی:
"Salas & et al تأثیر افراد گروه روی یکدیگر اهداف تیم یا سازمان محقق گردد و بیان میکنند که این الگو درست در مقابل رهبری سنتی با ساختاری عمودی که به صورت جهت مند از حاکمیت یک سویه ی شخص رهبر بر زیردستان حکایت دارد، قرار میگیرد.
Hoch & Dulebohn 30 پژوهش های رهبری و مدیریت آموزشی ولمن و همکاران ١ (٢٠١٣) بزرگ ترین تفاوت رهبری مشارکتی با دیگر سبک های رهبری را رهبری غیررسمی همکارانه میدانند که به طور دائم صورت میگیرد و بر روی کارکرد تیم ، گروه یا سازمان تأثیر میگذارد.
Moye & Henkin بودن نیز به این اشاره دارد که افراد احساس میکنند که اهداف شغلی مهم و مفیدی را دنبال میکنند؛ و درنهایت اعتماد به معنی انتظارات مثبت افراد نسبت به لیاقت ، قابلیت اطمینان و خیرخواهی افراد سازمان نسبت به یکدیگر است .
همچنین نتایج پژوهش های انجام شده توسط کمپیون و همکاران ٥ (١٩٩٦)، هاتن ٦ (٢٠٠٠)، مک گرات ٧ (١٩٦٤)، جاج پال و جاج پال ٨ (٢٠٠٨) و میل وارد و همکاران ٩ (٢٠١٠) نشان داد که کار تیمی دارای ساختار منسجم و تعاملات اجتماعی و انعطاف پذیری است که درنهایت منجر به افزایش توانمندیهای کارکنان میشود.
این نتایج حاکی از آن است که افراد برای آنکه به سطح مطلوبی از مهارت های کار تیمی برای سامان بخشی به عملکردهای مختلف سازمان دست یابند بایستی 44 پژوهش های رهبری و مدیریت آموزشی با اتخاذ رهبری مشارکتی احساس مالکیت نسبت به کارهای خویش را در آن ها تقویت کرد.
Vertical versus shared leadership as predictors of the effectiveness of change management teams: An examination of aversive, directive, transactional, transformational, and empowering leader behaviors."