چکیده:
ادبیات وسیله ای برای زیباتر زندگی کردن است. آثار ادبی پاره های روح و جلوه های عواطف آفرینندگان خویشند که فرهنگ
ملی و مذهبی ما را در خود نهفته دارند و اسرار فراز ها و فرودهای زندگی اجتماعی و سیاسی ما را باز می گویند. آدبیات
پایداری و داستان ها با موضوع پایداری که جلوه های جمال عواطف و اندیشه های شگرف انسان ساز اسلامی و ایرانی را بازگو
می کنند. نویسنده با القاء معانی و توجیه زیبایی های ایثار روح پایداری را جاودانه می کند. زبان گفتار و داستان رفع یک نیاز
اجتماعی است و اگراستعداد ادبی در آن دخیل نباشد چه بسا باعث عدم همراهی مخاطب شود. در این مقاله به روش توصیفی -
تا بدانیم کاستی های رمان جنگ چیست؟ و چگونه یک اثر داستانی می تواند تاثیر گذار و ماندگار شود؟
خلاصه ماشینی:
آشور هشت سال دفاع مقدس را در آبادان و در جنگ گذرانده و احساس مي کند از همه جا عقب افتاده و کسي قدر گذشت او را (جاني، مالي، رواني) نمي داند اما نمي خواهد سهم خود را از اين همه ايثار بگيرد فقط مي خواهد مدرسه اي که آن همه خاطرات در آن دارد و قبر پدر و مادر شهيدش در آن است «بماند» تا خاطرات جنگ از بين نرود.
فريدون ، همايون ، مرتضي، يدالله ، (نوري که اعدام شده ) هر کدام پي زندگيشان رفته اند و براي خود کسي شده اند، (فريدون مهندس ، همايون نويسنده و روزنامه نگار، مرتضي تاجر، يدالله پزشک ) و به قول آشور وقتي او براي آزادي کشور جان بر کف نهاده بود، دو پا داده ، پدر و مادر از دست داده ، خواهرش مورد تجاوز قرار گرفته ، شاهد پسري که حاصل تجاوز است و به اسم برادرشان زندگي مي کند، عشق از دست داده ، شاهد شهادت و جانبازي و حتي اسارت بسياري از دوستانش بوده ، قبول نمي کنند زمين مدرسه را قرار است خراب کنند و به پاساژ تبديل کنند؛ بخرند.
ماجراي زندگي شش دوست و خواهر يکي از آن ها که بوسيله تک تک آن ها در طول داستان روايت مي شود، شش دوستي که بعد از شروع جنگ از آبادان رفته اند و هر کدام به جايي رسيده اند الا آن که هشت سال در طول دفاع مقدس در آبادان حاضر بوده و بجز جانبازي و رواني آسيب ديده ، خواهري که زندگي و جوانيش پايمال شده ، پسري که حاصل همان جنگ نا برابر است و پدر و مادر شهيدي که به ناچار در محل زندگي خود (مدرسه ) دفن شده اند، چيزي ندارد.