چکیده:
این پژوهش در پاسخ به این سوال که چرا برخی مسایل در سازمان مورد توجه قرار میگیرند در حالیکه مسایل دیگری هستند که نادیده انگاشته می شوند و یا این که بر اساس چه فرآیندی، مسایل پیرامون مدیران ارشد برای آنها، استراتژیک میشود، صورت گرفته است. بهعبارتدیگر، هدف از این پژوهش، کشف فرآیند ظهور مسایل استراتژیک در دستور کار مدیران سازمان است. بهمنظور طراحی مدل پژوهش، مصاحبههای عمیقی با خبرگان صنعت بانکداری، صورت گرفته است. تحلیل دادههای کیفی و طراحی مدل مفهومی با استفاده از مبانی نظری راهبرد پژوهشی داده بنیاد، انجام شده است. نتایج حاصل از تحلیل دادههای کیفینشان میدهند که چگونه و تحت تاثیری چه عواملی، مسایل بالقوه مهم، برای مدیران ارشد، استراتژیک شده و در دستور کار سازمان جای میگیرند.
خلاصه ماشینی:
چگونگی ظهور مسایل راهبردی در دستور کار تصمیم گیرندگان کلیدی سازمان ( تاریخ دریافت : ٩٣/١١/١٤ تاریخ پذیرش : ١٣٩٤/٠٣/٠٥ ) بهاره عابدین ١، اسداله کردنائیج ٢*، حسن دانایی فرد٣، سیدحمید خداداد حسینی 4 چکیده این پژوهش در پاسخ به این سوال که چرا برخی مسایل در سازمان مورد توجه قرار می گیرند در حـالی کـه مسـایل دیگـری هسـتند کـه نادیده انگاشته می شوند و یا این کهبر اساس چه فرآیندی ، مسایل پیرامون مدیران ارشد برای آن ها، استراتژیک می شـود، صـورت گرفتـه است .
٣-٣- پیشینه تجربی پژوهش در جدول زیر، خلاصه ای از مطالعات قبلی که در ارتباط با مسایل استراتژیک ، تشخیص و مدیریت آنها صورت گرفته ، نشان داده شده است : جدول ٢- نتایج مطالعات انجام شده در حوزه ی مسایل استراتژیک {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 1Ansoff 2Duton 3Kuvaas {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 1Lutz & Uta 2Oomens & Bosch 3Brønn & Brønn 4Barr & Glynn 5Gupta 6O’neill {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 1Kajanto 2Julian & Dankwa 3Potter & Lipinski 4Kunnas 5Plambeck & Weber {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مطالعه حاضر نیز، به دنبال آن است که در ادامه مطالعات قبلی در زمینه ی مسایل استراتژیک و ظهور آنها در دستور کار سازمان ، به کشف مدل تازه ای در ارتباط با شکل گیری مسایل و چگونگی اهمیت یافتن آنها برای تصمیم گیرندگان کلیدی سازمان ، بپردازد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) فرآیند ظهور مسایل استراتژیک در دستور کار تصمیم گیرندگان سازمانبر اساس مدل پژوهش مدیران ارشد سازمان به دنبال پایش محیط از طریق گزارش ها، تحلیل ها و دیگر ابزارهای پایش محیط ، به شناسایی مسایلی می پردازند که با توجه به ابعاد مختلفی که این مسایل دارند، ممکن است بتوانند بر عملکرد آتی سازمان از نظر مدیران تاثیرگذار باشند.