چکیده:
رقابت فزاینده بین شرکت ها و سازمان ها و ناهمسانی شرایط استخدامی، جذب و نگهداشت سرمایههای انسانی را با دشواری مواجه ساخته است. شکلدهی به برند متمایز کارفرما، یکی از راهکارهای دستیابی به نیروی انسانی منحصر به فرد و حفظ بهترین استعدادهای انسانی است. بهگونهای که زمینه را برای وفاداری کارکنان به سازمان و حمایت آنان از ارزشهای سازمان و تعهد به آنها فراهم میسازد. بر همین اساس، هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر شخصیت برند سازمان بر رضایت سرمایههای انسانی است. بهمنظور انجام پژوهش، از روشهای همبستگی ومدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. ابزار اصلی گردآوری دادهها، پرسشنامه است. یافته-های پژوهش نشان میدهند که تقویت و مدیریت برند کارفرما، زمینه را برای ارتقای رضایت سرمایههای انسانی فراهم میآورد. بدین ترتیب که ابعاد پنجگانهی شخصیت کارفرما، نظیر مسئولیتپذیری، فعال بودن، احساسی بودن، جسور بودن و ساده و بی آلایش بودن بر رضایت سرمایههای انسانی تاثیر گذار است. یافتهی دیگر این است که در بین این ابعاد، بعد جسور بودن دارای بیشترین تاثیرگذاری بر رضایت سرمایههای انسانی است.
خلاصه ماشینی:
بر همین اساس ، هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر شخصیت برند سازمان بر رضایت سرمایه های انسانی است .
بنابراین ، در پژوهش حاضر تلاش بر این است که رضایت سرمایه های انسانی با نگاهی به تاثیر شخصیت برند سازمان مورد بررسی قرار بگیرد.
با توجه به توضیحات ارایه شده ، فرضیه اصلی پژوهش به صورت زیر تدوین می شود: H١: شخصیت برند سازمان بر رضایت سرمایه های انسانی تاثیرگذار است .
در این پژوهش شخصیت برند سازمان و ابعاد آن به عنوان متغیر مستقل و رضایت سرمایه - های انسانی به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده اند.
به منظور سنجش ابعاد رضایت سرمایه های انسانی از مقیاس [١٦] و برای سنجش شخصیت برند از مقیاس [٢٢] استفاده شده است .
همچنین به منظور رتبه بندی هر یک از عوامل مرتبط با شخصیت برند شامل (وجدان و مسئولیت پذیری ، فعال بودن ، احساسی بودن ، جسور بودن و سادگی و بی آلایش بودن ) از آزمون فریدمن استفاده گردید که خروجی های این آزمون به شرح زیر است .
بر این اساس ، می توان گفت که شخصیت برند بر رضایت سرمایه های انسانی تاثیرگذار است .
با توجه به اهمیت موضوع ، زمینه برای انجام پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر شخصیت برند سازمانی بر رضایت سرمایه های انسانی فراهم شد.
یافته های این پژوهش نشان می دهد که می توان برای ارتقای رضایت سرمایه های انسانی که امری بسیار استراتژیک است ، از مفهوم شخصیت برند سازمان یاری جست .