چکیده:
شواهد متعدد حاکی از آن است که علیرغم تعداد کثیر فن آوریهای جدید و نو، تنها درصد اندکی از آنها تجاری شده و به ایجاد کارآفرینی و رفاه عمومی منجر شدهاند. در این راستا، شناسایی و پایش عوامل مؤثر بر تجاریسازی ایدهها، احتمال موفقیت آنها را در تجاریسازی آن افزایش داده و مخترعین و مبتکرین را در این حوزه یاری میرساند. بر این اساس، تحقیق حاضر با هدف شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر تجاریسازی اختراعات در استان یزد انجام گرفته است. در این راستا، از روش تحقیق نظریه برخاسته از دادهها، استفاده شده است و الزامات، زیرساختها و فرآیند تجاریسازی، ترسیم شده است. برای جمعآوری دادهها، از مصاحبه نیمهساختار یافته استفاده شده و نمونهگیری به روش نظری و گلوله برفی صورت گرفته است. در پایان نیز راهبردهای تجاری سازی اختراعات از دیدگاه مخترعین بیان شده است..
خلاصه ماشینی:
• مشارکت مخترعین در تعیین اولویت های تحقیقاتی و اولویت های فناوری سازمانها و صنایع کشور • ایجاد پیوند بین نتایج تجاریسازی اختراعات و برنامه های توسعه و چشم انداز ملی کشور برای ایجاد سازمانهای تصمیم ساز مؤثر و کارا نیز راهبردهای زیر پیشنهاد شده است • ایجاد نهادهای تصمیم سازی برای سیاستگذاریهای فناوری • استفاده از تجارب کشورهای پیش رو در حوزه سیاست گذاریهای علم ، فناوری و تجاریسازی • ترسیم مدل جامع سیاست گذاری در حوزهی علم و فناوری • ترسیم اطلس جغرافیایی اختراعات و فناوریها و مخترعین آن • ایجاد سیستم های نظارت بر اجرا، ارزیابی و حسابرسی فناوری و بازخورد اجرای سیاست ها • ایجاد راهبرد کسب فناوری در حوزههای مختلف اقتصادی • افزایش و تأمین مراکز ذیربط برای تجاریسازی (مراکز تحقیق و توسعه ، سامانه ملی اطلاعات فناوری، ثبت گواهی فناوری، ارزیابی فناوری، تجاریسازی فناوری، بازاریابی و بازارسازی برای فناوری ) • تمرکز بر سیاست جایگزین تولیدات داخلی با فناوریهای وارداتی • گسترش برنامه ریزی شده و اثربخش مراکز توسعه ی تجاریسازی • ایجاد خوشه های صنعتی به منظور هماهنگی برنامه های تجاریسازی اختراعات ٧- پیشنهادات تحقیق این مطالعه ، به دنبال توسعه ی الگوی مفهومی تسهیل تجاریسازی اختراعات ثبت شده توسط افراد حقیقی با استفاده از رویکرد کیفی نظریه ی برخاسته از دادههاست که به ارایه فرضیاتی در رابطه با تسهیل گرها، موانع ، زیرساخت ها و الزامات تجاریسازی اختراعات براساس نظر مخترعین منجر میشود.