چکیده:
تصویرسازی موضوع جدیدی است که توجه بسیاری از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی را به خود جلب کرده است؛ بهطوریکه افزایش رقابت میان دانشگاهها بر سر جذب دانشجو آنها را وادار کرده تا از ویژگیهای منحصربهفرد برای خودشان تصویر مطلوبی ایجاد کنند. این مقاله با هدف طراحی مدل تصویرسازی سازمانی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی با رویکرد ساختاری – تفسیری در دانشگاه علامه طباطبائی تهیه شده است. روش پژوهش روش مدلسازی ساختاری – تفسیری است. روش گردآوری دادهها پرسشنامه ماتریس خودتعاملی بوده و نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجام شده است. در مرحله نخست محقق با استفاده از روش تحلیل مضمونی به شبکه مضامین تصویرسازی سازمانی دانشگاه دست یافت و در مرحله دوم با بهرهگیری از روش ISM و تحلیل MICMAC روابط میان مضامین را که شامل فعالیتهای آموزشی، خلاقیت و نوآوری، عوامل محیطی، هویت، ارتباطات، فعالیتهای پژوهشی، جوّ سازمانی، امکانات و خدمات، فناوری، شهرت، محیط فیزیکی و سرمایه انسانی است، یافته و آنها را سطحبندی کرده و درنهایت مدل نهایی تحقیق ترسیم شد.
خلاصه ماشینی:
در مرحله نخست محقق با استفاده از روش تحلیل مضمونی به شبکه مضامین تصویرسازی سازمانی دانشگاه دست یافت و در مرحله دوم با بهره گیری از روش ISM و تحلیل MICMAC روابط میان مضامین را که شامل فعالیت های آموزشی، خلاقیت و نوآوری، عوامل محیطی، هویت ، ارتباطات ، فعالیت های پژوهشی، جو سازمانی، امکانات و خدمات ، فناوری، شهرت ، محیط فیزیکی و سرمایه انسانی است ، یافته و آن ها را سطح بندی کرده و درنهایت مدل نهایی تحقیق ترسیم شد.
تعیین سطح عوامل ارتقای تصویرسازی سازمانی دانشگاه (سطح اول ) عوامل مجموعۀ دستیابی مجموعۀ پیش نیاز مشترک سطح (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس توضیحات پیشین مشاهده میشود که در عوامل ١ و ٢ و ١٠ مجموعۀ دستیابی و مشترک به طور کامل یکسان اند؛ بنابراین ، عوامل فعالیت های آموزشی و خلاقیت و نوآوری و شهرت در سطح اول جای گرفت ؛ یعنی این سه عامل در مدل نهایی بیش ترین تأثیرپذیری را از سایر عوامل و کمترین تأثیرگذاری را بر آن ها دارند و به همین دلیل بالاترین سطح مدل را به خود اختصاص داده است .
تعیین سطح عوامل ارتقای تصویر دانشگاه (سطح سوم ) (به تصویر صفحه مراجعه شود) مشترک به طور کامل یکسان اند؛ بنابراین ، عوامل ارتباطات و عوامل فرهنگی و اجتماعی و سرمایه انسانی در سطح سوم جای خواهند گرفت ؛ یعنی این سه عامل در مدل نهایی بر عوامل محیطی و هویت و فناوری تأثیرگذار و به طور غیرمستقیم بر سه عامل فعالیت های آموزشی و خلاقیت و نوآوری و شهرت تأثیرگذار است و بیش ترین تأثیرپذیری را از سایر عوامل دارد.