چکیده:
هدف از پژوهش حاضر پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس سرمایه روانشناختی با میانجیگری بهزیستی روانشناختی، هیجانی و اجتماعی در دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعهی آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در سال تحصیلی 95-96 بود. چهارصد و بیست شرکتکننده به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و مقیاسهای اهمالکاری تحصیلی (سواری، 2011)، ﺗﺎبآوری (کونور و دیویدسون، 2003)، جهتگیری زندگی (شییر و کارور، 1992) و امید (اسنایدر و همکاران، 1991) و ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ جامع (جوشنلو، رستمی و نصرتآبادی، 1385) را که دارای بخشهای هیجانی، روانشناختی و اجتماعی بود، تکمیل کردند. دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافتهها بیانگر این است که همهی شاخصهای برازندگی با دادههای گردآوریشده برازش دارند. اثر کل سرمایه روانشناختی بر اهمالکاری تحصیلی منفی و معنادار و اثر سرمایه روانشناختی بر بهزیستی هیجانی، روانشناختی و اجتماعی مثبت و معنادار بود. اثر مستقیم بهزیستی روانشناختی بر اهمالکاری معنادار و همچنین اثر غیرمستقیم سرمایه روانشناختی بر اهمالکاری بهواسطهی بهزیستی روانشناختی، هیجانی و اجتماعی معنادار بود. توصیه میشود روانشناسان تربیتی و مشاوران تحصیلی برای کاهش اهمالکاری در دانشجویان برنامه آموزشی مناسبی را تدوین کرده و راهکارهای ارتقاء تابآوری، خوشبینی، امید و بهزیستی اجتماعی، روانشناختی و هیجانی را به آنان آموزش دهند.
خلاصه ماشینی:
چهارصد و بیست شرکت کننده به روش تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و مقیاس های اهمال کاری تحصیلی (سواری، ٢٠١١)، تاب آوری (کونور و دیویدسون ، ٢٠٠٣)، جهت گیری زندگی (شییر و کارور، ١٩٩٢) و امید (اسنایدر و همکاران ، ١٩٩١) و بهزیستی جامع (جوشن لو، رستمی و نصرت آبادی، ١٣٨٥) را که دارای بخش های هیجانی، روان شناختی و اجتماعی بود، تکمیل کردند.
با توجه به پشتوانه ی نظری و پژوهشی موجود، این پژوهش در صدد است این مسئله را موردبررسی قرار دهد که آیا می توان بر اساس برخی از مؤلفه های سرمایه روان شناختی با میانجیگری بهزیستی جامع (روان شناختی، اجتماعی و هیجانی) اهمال کاری تحصیلی را پیش بینی کرد؟ روش روش این پژوهش توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل دانشجویان دوره ی کارشناسی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در سال تحصیلی ٩٥-٩٦ بود (٦٦٢٥=N).
بر اساس این مدل جوشن لو و همکاران (١٣٨٥) با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی (در تحلیل موازی) نشان دادند که مدل سه عاملی بهزیستی هیجانی (با ١٢ گویه )، اجتماعی (با ١٥ گویه ) و روان شناختی (با ١٨ گویه )، در جامعه ی دانشجویان دانشگاه تهران ، با داده های گردآوری شده برازش دارد.
اثرات کل ، مستقیم و غیرمستقیم بین متغیرهای پژوهش در مدل ساختاری (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول ٣ نشان میدهد که از بین ابعاد بهزیستی، تنها اثر بهزیستی روان شناختی بر اهمال کاری تحصیلی منفی و در سطح ٠/٠١ معنادار است (٠/٠١< P، ٠٢٩٧-=β).
شکل ١ مدل ساختاری پژوهش در تبیین اثر سرمایه روان شناختی بر اهمال کاری تحصیلی با میانجیگری ابعاد بهزیستی را نشان میدهد.