چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر یادگیری مشارکتی بر اضطراب و انگیزه پیشرفت تحصیلی بود. طرح پژوهش، آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. از منطقه 5 آموزش و پرورش با روش نمونه گیری خوشهای، دو کلاس ششم دخترانه از دو مدرسه متفاوت به عنوان گروه آزمایش (40= N) و گواه (40= N) انتخاب شدند. در مرحله پیشآزمون، هر دو گروه به مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (1994) و پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس (1970) پاسخ دادند. سپس در گروه آزمایش، تمامی دروس به مدت دو ماه با روش یادگیری مشارکتی ارائه شدند. در حالی که به گروه گواه با شیوه متداول آموزش داده شد. پس از دو ماه، هر دو گروه به مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (1994) و پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس (1970) پاسخ دادند. با استفاده از تحلیل کوواریانس نتایج نشان دادند که یادگیری مشارکتی، اضطراب دانشآموزان را کاهش و انگیزش پیشرفت تحصیلی را افزایش میدهد (001/0p <). لزوم آموزش معلمان جهت بهکارگیری شیوه یادگیری مشارکتی در کلاس درس به منظور کاهش اضطراب و افزایش انگیزش پیشرفت مورد بحث قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
Vitasari, Abdul Wahab, Othman, Herawan & Sinnadurai 4.
Aronen, Vuontella, Steenari, Salmi & Carlson تکلیف قادر به صرف کامل انرژی نیست ، به همین دلیل یادگیری در وی کاهش مییابد (بیات ، هاشمی و نقش ، ١٣٩٤؛ میتی ١، ٢٠١٢).
بررسیها نشان داده اند که روش های آموزش بر اضطراب (آریاز٥، ٢٠١٠) و انگیزش پیشرفت تحصیلی (نیلی احمدآبادی، زارعی زوارکی، شریفی درآمدی، سعدی پور، ١٣٩٥) تأثیر میگذارند.
Mehar & Singh و همچنین ، افزایش انگیزش پیشرفت (فیشر و شاچار١، ٢٠٠٤؛ گیلیس ، اشمن و ترول ، 2 ٢٠٠٨؛ ونگ ٣، ٢٠١٢) کمک کند.
پژوهش ها نشان داده اند یادگیری مشارکتی موجب افزایش اعتماد به خود میگردد (زکریا، زلفطری، دوآد، عابدین ٥، ٢٠١٣) و سطح اضطراب دانش آموزان را به دلیل ایجاد جو عاطفی با همسالان ، افزایش اعتماد به خود (اولودیپ و دیگران ، ٢٠١٠؛ سوانتاراتیپ و دیگران ، ٢٠١٠) ایجاد فرصت برای توسعه تفکر انتقادی و توانایی کار گروهی (میلر٦، ٢٠٠٨) کاهش میدهد.
1. children’s depression inventory یافته ها خلاصه یافته های توصیفی نمره های انگیزه پیشرفت تحصیلی و اضطراب دانش آموزان دو گروه آزمایش و گواه در مراحل پیش آزمون و پس آزمون در جدول ١ نمایش داده شده است .
British Journal of Education, Society & Behavioural Science, 2(3), 307-325.
Journal of College Teaching & Learning, 7(11), 51 – 58.