چکیده:
در این مطالعه، به بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای دقیقخوانی بر درک مطلب و اضطراب امتحان دانشآموزان پرداخته شده است. روش پژوهش، از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر منطقه 5 تهران بودند که در سال تحصیلی 96-1395 در پایه هشتم تحصیل میکردند و با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و به روش تصادفی در 2 گروه آزمایش و 2 گروه کنترل (مجموعا چهار گروه) جایگزین شدند. در پیشآزمون و پسآزمون آزمودنیها، با استفاده از آزمون محقق ساختة درک مطلب و پرسشنامه اضطراب امتحان فریدبن(1997) مورد ارزیابی قرار گرفتند. به گروههای آزمایشی در 8 جلسه فنون اساسی دقیقخوانی آموزش داده شد. در حالیکه، در این مدت، گروههای کنترل این آموزشها را دریافت نکردند. نتایج پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که در نتیجه آموزش دقیقخوانی، اختلاف معنیدار در درک مطلب و اضطراب امتحان در گروههای آزمایش نسبت به گروههای کنترل در پیشآزمون و پسآزمون وجود دارد(05/0>P). بنابراین، آموزش دقیقخوانی میتواند نمرات درک مطلب را افزایش دهد و اثر کاهشی در میزان اضطراب امتحان دانشآموزان داشته باشد. به دلیل سودمند بودن دقیقخوانی، میتوان از آن به عنوان یک روش مطالعه در مدارس استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که در نتیجۀ آموزش دقیق خوانی، اختلاف معنیدار در درک مطلب و اضطراب امتحان در گروه های آزمایش نسبت به گروه های کنترل در پیش آزمون و پس آزمون وجود دارد (٠٠٥<P)؛ بنابراین ، آموزش دقیق خوانی میتواند نمرات درک مطلب را افزایش دهد و اثر کاهشی در میزان اضطراب امتحان دانش آموزان داشته باشد.
واژه های کلیدی: آموزش راهبردهای دقیق خوانی، اضطراب امتحان ، درک مطلب دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران .
Yip جهت یادداری و یادآوری سریع تر مطالب خوانده شده و با توجه به شواهد پژوهشی ارائه شده در زمینۀ شیوع بالای اضطراب امتحان در سطح آموزشگاه ها و بروز مشکلات ناشی از اضطراب امتحان که موجب پیامدهای منفی در دانش آموزان میشود، این پژوهش درصدد است تا میزان اثربخشی آموزش راهبردهای دقیق خوانی را بر افزایش درک مطلب و کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان دبیرستانی موردمطالعه قرار دهد.
برای تهیۀ این آزمون طبق دستورالعمل سیف (١٣٩٤، ب ) مراحل زیر انجام شد: کتاب دنیای شگفت انگیز اطراف ما (راهی به سوی خداشناسی ) کانون پرورش کودکان و نوجوانان ، (یحیی، ١٣٩٢، ترجمۀ عیاری ) که برای ردة سنی «د» (مناسب دانش آموزان پایه های هفتم و هشتم و نهم ) است به عنوان منبع انتخاب شد.
با توجه به مؤثر بودن آموزش دقیق خوانی در افزایش درک مطلب و کاهش اضطراب امتحان ، توصیه میشود محتوای این برنامه در قالب کارگاه های آموزشی برای دانش آموزان برگزار شود.