چکیده:
هدف این پژوهش، شناسایی عوامل، ابعاد و مولفه های فرهنگی موثر آموزش زبان خارجی و ارائه الگوی مناسب ارتقاء فرهنگی آموزش زبان انگلیسی در آموزشگاه های زبان های خارجی در شهر تهران است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر نوع داده ها، کمی و کیفی، از نظر شیوه گرداوری داده ها، میدانی و از نظر شیوه اجرا، توصیفی و پیمایشی می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 15 نفر از صاحبنظران و در بخش کمی، شامل کلیه مدرسان آموزشگاههای زبان در سطح شهر تهران در سال 96 می باشد. نمونه آماری در بخش کمّی طبق آزمون کوکران شامل 400 نفر محاسبه گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات، در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته، و در بخش کمی، پرسشنامه های استاندارد شده و محقق ساخته بود، و برای سنجش روایی پرسشنامه های محقق ساخته از طریق اخذ نظر از خبرگان با تکنیک دلفی و برای سنجش اعتبار پایایی پرسشنامه ها از آزمون کرونباخ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی پس از جمع آوری پاسخ پرسشنامه ها، از نظرات خبرگان استفاده شد که منجر به تهیه پرسشنامه گردید و در بخش کمی، از آزمونهای کولموگروف- اسمیرنوف، تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی و برازش مدل، t تک نمونه ای و فریدمن استفاده شد. نتایج و یافته ها در عوامل، ابعاد و مولفه های فرهنگی آموزش زبان انگلیسی منجر به ارائه الگوی ارتقاء فرهنگی در سه عامل(ذاتی، درونی و بیرونی) و دو بعد(فرهنگی و آموزشی) و پنج مولفه فرهنگی و چهار مولفه آموزشی گردید.
خلاصه ماشینی:
واژه های کلیدی: آموزش زبان انگلیسی، آموزشگاه زبان خارجی، ابعاد و مؤلفه های ارتقاء فرهنگی، عوامل دانشجوی دکتری تخصصی رشته مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات ، تهران ، ایران .
در بخش کمی، پرسش نامه اول استاندارد (مستخرج از پرسش نامه های استاندارد) با توجه به مؤلفه ها تهیه گردید که پرسش نامه های استاندارد موجود مورداستفاده عبارت بودند از: ١) پرسش نامه الگوی کیفیت تدریس زبان انگلیسی؛ کریگ ، کرافت و دوپله سیس (١٩٩٨) و (اکبری و همکاران ، ١٣٩٦)، ٢) پرسش نامه ارزیابی محتوای کتاب های زبان انگلیسی (آور، ١٩٩٦ نقل از حسینی نسب و همکاران ، ١٣٨٨) پرسش نامه مهارت های سبک زندگی (ساعتچی و همکاران ، ١٣٨٩)، ٤) پرسش نامه مقیاس سنجش نگرش کاربرد تکنولوژی در آموزش (یاکووز، ٢٠٠٥ نقل از مشتاقی لارگانی و همکاران ، ١٣٨٧)، ٥) پرسش نامه نگرش و انگیزش یادگیری زبان انگلیسی (گاردنر و همکاران ، ١٩٩٥) و (قربان دوردی نژاد، ١٣٩٣).
یافته های به دست آمده در این پژوهش در ابعاد و مؤلفه های آموزشی با یافته های اکبری و بهشتی پرور و کیانی (١٣٩٦)، شهامت و شهامت (١٣٩٥)، قربان دوردی نژاد (١٣٩٤)، حسینی خواه و همکاران (١٣٩٢)، محمدزاده (١٣٩١)، حسینی نسب و همکاران (١٣٨٨)، استرانگ (٢٠٠٧)، کریگ و همکاران (١٩٩٨)، براش (١٩٩٦) گاردنر و همکاران (١٩٨٥)، علی نژاد (٢٠١٥) و در یافته های به دست آمده ابعاد و مؤلفه های فرهنگی با یافته های؛ بحرینی (١٣٩٢)، رضایی و لطیفی (١٣٩٤)، طاهری و همکاران (١٣٩٤)، عامریان و صادقی (١٣٩٣)، رستم بیک تفرشی و رمضانی واسوکلائی (١٣٩١)، گومز رودریجز (٢٠١٥)، هاپکینز (٢٠١٤)، بایرد (٢٠١٤)، مطابقت دارند.