چکیده:
تا به امروز آموزش مبتنی بر وب روند رو به رشدی را طی نموده است. تعداد بیشماری از دورههای آموزش مبتنی بر وب توسط موسسات آموزشی در سرتاسر دنیا ارائه شده است. برغم افزایش چشمگیر دورههای مبتنی بر وب و فراگیرانی که در این دورهها ثبتنام میکنند، نشانههای زیادی مبنی بر اینکه دورههای فوق در برآورده سازی نیازهای فراگیران ناموفق بوده و فراگیران تجارب ناموفقی را از چنین دورههایی به یاد دارند، به چشم میخورد. در این بین نتایج بسیاری از تحقیقات نشان میدهد عامل حضور، عامل مهمی در پیشرفت و موثر بودن همه آموزشها از جمله آموزشهای سنتی و از راه دور بوده و همبستگی بالایی با پیشرفت تحصیلی و رضایت فراگیران دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر باهدف طراحی الگویی برای آموزشهای مبتنی بر وب بر اساس عامل حضور انجام شد. روش تحقیق مورد استفاده در این مطالعه، تحلیل محتوای کیفی از نوع قیاسی بود جامعه پژوهش، شامل کلیه منابع و مقالات مرتبط نمایه شده در پایگاههای اطلاعاتی پروکوئیست، اسپرینگر، ساینسدایرکت، امرالد، ابسکو، سیج، اریک، و گوگل اسکولار بود. نمونهبرداری از این منابع با روش نمونهگیری هدفمند انجام گرفت، 39 مقاله و کتاب مطابق معیارهای مورد نظر بررسی شد و دادههای حاصله برای تشکیل چهارچوب پیشنهادی تلفیق گردید.
خلاصه ماشینی:
از آنجا که نتایج تحقیقات نشـان داده انـد کـه عناصـر حضـور عوامـل مهمی در رضایت و یادگیری فراگیران به حساب آمده و به منظور ایجاد و حفـظ یـک جامعه مشارکتی - تحقیقاتی ، شناسایی الزامات ، ترکیب و اثرات تعاملی هر کدام از انـواع حضور ضروری است و با توجه به آنکه در خصوص راهبردهای لازم نیز برای عملیاتی ساختن انواع حضور در قالب الگوی طراحی آموزشی در محیط های یادگیری مبتنی بـر وب تحقیق جامعی صورت نگرفته و نکته قابل تأمل در خصوص موارد ارائـه شـده در زمینه عناصر حضور، عدم توجه به تحولات اخیر در حوزه فناوری و تأثیر آن بر محـیط های یادگیری مبتنی بر وب است لذا ضرورت دارد موارد مرتبط بـا ایـن تحـولات نیـز شناسایی و مورد توجه قرار گیرد.
Elo & Kyngas حاضر، چهارچوب اجتماع اکتشافی گریسون و همکاران (٢٠٠٠)بـه دلیـل پـرداختن بـه مفهوم حضور مبنای تحلیل محتوای پژوهش های انجام شده و منابع موجود در این زمینه قرار گرفت .
برای این کار ابتدا کلید واژه های مربوط به تحلیل محتوای قیاسـی مشـخص شـدند کـه شـامل ,cognitive presence, inquiry community framework, social presence teaching presence بودند.