چکیده:
در صورتی می توان آموزشی را اثربخش دانست که از مبنای طراحی آموزشی مناسبی برخوردار باشد .
در واقع بدون طراحی آموزشی مناسب، هیچ آموزشی اثربخش نخواهد بود . هدف از این پژوهش،
بررسی تاثیر طراحی آموزشی تلفیقی مبتنی بر اصول سازنده گرایانه بر میزان پیشرفت تحصیلی
دانش آموزان در درس زیست شناسی بود. روش این پژوهش نیمه آزمایشی و طرح آن پیش آزمون -
پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه سوم متوسطه شهر
94 بود. از این جامعه آماری تعداد 30 نفر از طریق نمونه گیری تصادفی - البرز در سال تحصیلی 95
ساده انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش گماشته شدند. برای تحلیل داده ها از آزمون آماری تی
استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد میزان پیشرفت تحصیلی SPSS زوجی به کمک نرم افزار
دانش آموزانی که درس زیست شناسی را بر اساس الگوی طراحی آموزشی تلفیقی مبتنی بر اصول
سازنده گرایانه آموزش دیدند، بیش تر از میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی بود که درس
زیست شناسی را به روش متداول آموزش دیدند. با توجه به نتیجه پژوهش مبنی بر تاثیر الگوی طراحی
آموزشی تلفیقی مبتنی بر اصول سازنده گرایانه در درس زیست شناسی، به مجریان آموزش توصیه
می شود که از اصول طراحی آموزشی سازنده گرایانه در فرآیند یاددهی-یادگیری درس زیست شناسی
استفاده نمایند.
خلاصه ماشینی:
قاضی طباطبایی ، حاتمی ، فردانش ، مجـدانیان و اسـلامی (١٣٨٨) پژوهشـی بـا عنـوان مقایسه اثربخشی طراحی آموزشی ملهـم از سـه نظریـه رفتـارگرایی ، شـناخت گرایـی و ساخت گرایی در تغییر نگرش های اجتماعی دانش آموزان در درس علوم اجتماعی انجـام دادند به ایـن یافتـه هـا دسـت یافتنـد کـه تـأثیر طراحـی آموزشـی مبتنـی بـر رویکـرد ساخت گرایی بر شکل گیری و تغییر نگرش دانش آموزان ، بیشتر از تأثیر طراحی آموزشی مبتنی بر رویکرد شناخت گرایی است و همچنین تأثیر طراحی آموزشی مبتنی بر رویکرد ساخت گرایی بر شکل گیری و تغییر نگرش دانش آموزان ، بیشتر از تأثیر طراحی آموزشی مبتنی بر رویکرد رفتارگرایی بوده است .
شاهعلی زاده ، دهقانی ، بنی هاشم و رحیمـی (١٣٩٤) در پژوهشـی بـا عنـوان طراحـی و اجرای تلفیق آموزش الگوی حل مسئله با اصول سازنده گرایـی و بررسـی تـأثیر آن بـر یادگیری و تفکر خلاق به این نتیجه دست یافتند که تلفیق آموزش الگوی حل مسئله با اصول سازنده گرایی از امتیازات هر رویکرد استفاده کرده است .
جریحی ، فردانش و گرامی پور (١٣٩٤) در پژوهشی بـا عنـوان تـأثیر طراحـی آموزشـی مبتنی بر تقویت کنجکاوی بر میزان یادگیری دانش آموزان مقطع ابتدایی بـه ایـن نتیجـه دست یافتند که طراحی آموزشـی مبتنـی بـر کنجکـاوی در فرآینـد یـاددهی -یـادگیری اثربخشی معناداری دارد.
بر این اساس فرضیه پژوهش عبارت اسـت از اینکـه ؛ آمـوزش بـا الگـوی تلفیقـی طراحی آموزشی مبتنی بر اصول سازنده گرایانه در درس زیست شناسی مؤثر است .
بنابراین فرضیه پژوهش مبنی بر تأثیر الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر اصول سـازنده گرایانـه بـر پیشـرفت تحصـیلی دانش آموزان در درس زیست شناسی تأیید می شود.
بحث و نتیجه گیری هدف از این پژوهش بررسی تأثیر الگوی طراحـی آموزشـی تلفیقـی مبتنـی بـر اصـول سازنده گرایانه بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه سوم متوسطه رشته علوم تجربی در درس زیست شناسی بود.