چکیده:
پژوهش حاضر نگاهی به مهم ترین دستاورد روان شناسی پس از جنگ جهانی دوم، یعنی روان شناسی مثبت گرا دارد؛ رویکردی که به سبب افزایش پریشان خاطری بشر و برخوردش با ناملایمات و دشواری های زندگی دنیای نوگرا پدید آمد. «معنویت» - در همین قرن که هم اکنون زندگی می کنیم - چنان گوهری گشته که توانایی شفابخشی و درمانگری اش به اثبات رسیده است. بهباشی و سلامت روان با کاربست مثبت اندیشی از طریق توجه به جنبه ها و رویدادهای خوشایند و نیک زندگی، ذهن انسان را بر مداری جای می دهد که ضمن تحقق رخدادهای ناگوار و تلخ این جهانی، بر استواری و استقامت روحی_ روانی او استمرار داشته باشد. وین والتر دایر که نامش با روان شناسی مثبت و معنویت گرایی پیوند خورده است، ضمن توجه به جنبه واقعی انسان و روح، ناکامی های زندگی و دشواری های روزگار را بهانه بی بهانه ای قلمداد نمود که خداوند توسط آنها، بشر را به سوی آب دیده شدن و پختگی می کشاند. او هر چند در ترویج اندیشه های معنوی خویش برای جامعه آمریکایی بسیار موفق عمل نمود، اما به سبب جدا انگاری معنویت از مذهب، سرانجام به کج اندیشی نسبت به اساس معنویت روی آورد و جنبه مادی و فرامادی را بدون در نظر داشتن اصل سنخیت جمع نمود. روش این پژوهش توصیفی_ تحلیلی به همراه بررسی و نقد است؛ در پایان نیز جایگاه معنویت راستین، ساختار و نقش آن در درمان روشن شده است.
The present study aims to discuss about positive psychology as the most important achievement of post-World War. Positive psychology has emerged as a result of increasing human pretentiousness dealing with difficulties of life in modern world. "Spirituality" - in century we are living in - has become such a gem that its ability for treatment has been proven. Mental health، through the use of positive thinking and through attention to the pleasant and good-natured aspects of life، has helped human mind in hardships. Wayne Walter Dyer، whose name is associated with positive psychology and spirituality، while considering the true aspect of man and soul، considered to the failures of life and the difficulty of the day as the supreme blessing that God، takes mankind to perfection and maturity by them. Although he succeeded in promoting his spiritual thoughts to the American community، by separating spirituality from religion، he ultimately converted to a subtlety toward the basis of spirituality، bringing together the material and transatlantic aspect without regard to the principle of similarity. The method of this research is descriptive-analytical. At the end of this research، the position of true spirituality، its structure and its role in treatment have been clarified.