چکیده:
سرمایهگذاران بازار سرمایه اغلب در جستجوی شرکتهایی با بالاترین احتمال رشد آتی و مقدار بازده مورد انتظار هستند. ازاینرو بررسی عوامل موثر بر قیمت سهم همواره یکی از موضوعات موردتوجه پژوهشگران بوده است. بااینحال اغلب تحقیقات گذشته پیرامون قیمت سهم به دلیل فقدان اطلاعات درباره دارایی فکری در صورتهای مالی اساسی بر اطلاعات مالی و شاخصهای حاصل از این اطلاعات، تکیه داشتهاند و این موجب نادیده گرفتن بخشی از اطلاعات ارزشمند عملکرد شرکت است که در یادداشتهای توضیحی مستتر شده است. امروزه دارایی فکری نقشی کلیدی در ارزشآفرینی شرکت ایفا میکند، ازاینرو ارائه مدلی پیرامون قیمت بازاری سهم که اطلاعات دارایی فکری را نیز دربر داشته باشد، امری ضروری به نظر میرسد. در پژوهش پیشرو ابتدا داراییهای فکری دستهبندیشده است، سپس با رویکردی گامبهگام شاخصهای تعریفشده دارایی فکری بر مبنای اطلاعات یادداشتهای توضیحی به مدل قیمتگذاری سهم افزودهشده است. پیادهسازی این مدل قیمتگذاری در بازار بورس ایران نتایج قابلملاحظهای را درباره اثرگذاری دارایی فکری بر ارزش شرکت داشته است و این مدل حاکی از تاثیر به سزای تبلیغات بر قیمت سهم در بازار بورس ایران است.
خلاصه ماشینی:
به تصویر صفحه مراجعه شود در این پژوهش مدل اولسن مبنای قیمتگذاری سهم قرار دادهشده است و با استفاده از رگرسیون گامبهگام و افزودن ترتیبی شاخصهای دارایی فکری بهدستآمده از یادداشتهای توضیحی، رابطه میان قیمت سهم و ارزش داراییهای فکری شرکت بررسیشده است.
نصیرزاده و کریمی پور (1390) مدل اولسن برای بررسی رابطه میان نسبت ارزش ذاتی به ارزش بازار سهام و نسبت قیمت به درآمد سهام در بازار بورس اوراق بهادار تهران حدفاصل سالهای 1388-1377 پیادهسازی کردند و نتایج این پژوهش حاکی از عدم ارتباط معنادار آماری میان این دو نسبت در بازار ایران است.
جدول 2- شاخصهای توصیفی متغیرهای مدل اولسن به تصویر صفحه مراجعه شود بررسی رابطه میان متغیرهای مالی و قیمت سهم متغیرهای مالی مدل قیمتگذاری شامل: (1) ارزش دفتری و (2) درآمد پسماند است.
جدول 3- بررسی رابطه میان متغیرهای مالی و قیمت سهم به تصویر صفحه مراجعه شود معناداری ضریب متغیر ارزش دفتری با هر ضریب اطمینانی پذیرفته میشود و معناداری متغیر درآمد پسماند به ازای ضریبهای اطمینان 90% و کمتر قابل قبول است.
جدول 5- بررسی رابطه میان متغیرهای مشتری محور و قیمت سهم به تصویر صفحه مراجعه شود با توجه به نتایج جدول (5) ضرایب رگرسیون رشد درآمد و نسبت مشتریان عمده در ضریب اطمینان 90% بی معنا اما ضریب متغیر تبلیغات به ازای مقادیر ضریب اطمینان کمتر از 99% معنادار است.
R&D market value under weak intellectual property rights protection: the case of India.
The Effect of Felthem-Olsen Valuation Model on Companies, Journal of Accounting Knowledge, 2(7), 141-160.