چکیده:
شرکت های بزرگ امروز به دنبال روشها و کانالهای متنوعی هستند که با تمام ظرفیت و پتانسیل از شیوه های نوین بازاریابی استفاده کنند تا بتوانند در فضای جدید و بدون ارتباط یک طرفه و از طریق به کارگیری روش های جدید به وفاداری مشتریانشان اقدام کنند. بازاریابی حسی یکی از ابزارهای مهم و نسبتا جدیدتر نسبت به سایر ابزارهای ارتباطات (ترویج،تبلیغات، روابط عمومی، فروش حضوری، چاشنی های فروش و بازاریابی مستقیم) بازاریابی حسی، فرآیند شناسایی و تامین نیازها و علایق مشتری به روشی سودآور است تا آنها را درگیر ارتباطات دوجانبه ای کند که شخصیت نام های تجاری (برندها) را به زندگی آورده و برای مشتریان هدف، ارزش افزوده ایجاد کند. در مقاله حاضر، ضمن مروری مختصر و مستند بر ادبیات موضوعی مربوط به بازاریابی حسی، به بیان مختصری از تعاریف، تاریخچه، تعاریف و ابعاد بازاریابی حسی را ارائه نموده است.
خلاصه ماشینی:
بازاریابی حسی یکی از ابزارهای مهم و نسبتا جدیدتر نسبت به سایر ابزارهای ارتباطات (ترویج،تبلیغات، روابط عمومی، فروش حضوری، چاشنی های فروش و بازاریابی مستقیم) بازاریابی حسی، فرآیند شناسایی و تأمین نیازها و علایق مشتری به روشی سودآور است تا آنها را درگیر ارتباطات دوجانبه ای کند که شخصیت نام های تجاری (برندها) را به زندگی آورده و برای مشتریان هدف، ارزش افزوده ایجاد کند.
چنانچه این تجربه به شکلگیری احساسی مثبت و خوشایند در فرد بینجامد، علاوه بر اینکه وی به مشتری وفادار محصولات و خدمات شرکت تبدیل میشود، به توصیهکننده برند شرکت نیز تبدیل خواهد شد و شخصا برند مورد علاقه خود را به دیگران نیز سفارش میکند و درنهایت، مهمترین فعالیت بازاریابی را از جانب شرکت اجرایی میکند (اسمیلانسکی3، 2009).
از این رو، بازاریابی حسی تلفیقی است از آنچه جامعه معاصر از شرکت تقاضا میکند و آنچه شرکت میتواند برای خلق تجربه حسی با کمک حواس پنجگانه انسان انجام دهد (کریشا و همکاران، 2016).
در تحقیقات نشانگر این است که شرکت ها میتوانند فعالیتهای بازاریابی خود رابه صورت تجربی واز طریق فهم احساس، عقاید، درک و عمل رضایت بخش در مشتریان، تمام فاکتورهایی را که مشتریان در فرآیند خرید مورد توجه قرار میدهندشناسایی وسازماندهی نمایند.
بازاریابی حسی و منطق تجربه فرد برخی پژوهشگران ادعا می کنند که برند نمی بایست فقط به عنوان یک آرم دیده شود که البته این نظری کلی است.
Sensory marketing: the multi-sensorybrand-experience concept, European Business Review, 23 (3), 256-273.
An integrative review of sensory marketing: Engaging the senses to affectperception, judgment and behavior, Journal of Consumer Psychology, 22, 332-351.