چکیده:
همواره در اکثر سازمان های جهان مدیران و رهبران سازمانی در پی ارتقا و بهبود عملکرد سازمانهای
خویش می باشند. همچنین در دهه اخیر اکثر صاحبنظران مدیریت معتقدند که بکار گیری مدیریت دانش،
شامل افزایش کارایی و اثر بخشی عملکرد ها و پیشرفت مداوم و مستمر سازمان است. مدیریت دانش به
عنوان یک پیش نیاز برای ارتقاء بهره وری چه در بخش خصوصی و چه دولتی مورد توجه است، بنابراین
امروزه مدیریت دانش به عنصری ضروری در سطوح ملی، منطقه ای و محلی برای سازمان ها تبدیل شده
است. لذا ایجاد و انتقال دانش عامل مهمی در سازمان ها برای اتخاذ تصمیم ها و ارائه خدمات با کیفیت بالا
تبدیل شده است. هدف از مقاله حاضر، بررسی نقش مدیریت دانش در راستای نیل به اهداف سازمانها می
باشد. این روزها مدیریت دانش نقش کلیدی در هر سازمان را دارد و مراحل اصلی مدیریت دانش عبارتند
از: تعیین و تدوین اهداف دانشی، فرهنگ سازی، تحصیل دانش، اشتراک دانش، خلق دانش، ذخیره
دانش، استفاده از دانش، ارزیابی و بازخورد دانش و توانمندسازی نیروی انسانی. همچنین سه مرحله استفاده
از دانش، تعیین و تدوین اهداف دانشی و تحصیل دانش در بین مراحل مدیریت دانش بیشتر از سایر مراحل
دارای اهمیت می باشند.
خلاصه ماشینی:
"ساعدی و یزدانی (١٣٨٨) در مقاله ای تحت عنوان ارائه مدل فرآیندی برای پیاده سازی مدیریت دانش مبتنی بر یادگیری سازمانی در ایران خودرو سعی نمودند تا به این سؤال پاسخ دهند که سازمان با تکیه بر چه رویکردی می تواند به مزیت رقابتی مبتنی بر منابع کلیدی خود دست یابد؟ و به عبارتی مسیر بلوغ سازمان در بهره برداری از دانش خود چیست و سازمان روی چه فرآیندهایی سرمایه گذاری کند تا پیاده سازی مدیریت دانش در جهت اهداف و نیازهایش باشد؟ روش تحقیق بکارگرفته از نظر نوع داده ها کیفی، از نظر ماهیت اکتشافی و از نوع نظریه برخاسته از داده ها است که با نمونه گیری هدفمند و انجام مصاحبه های عمیق و نیمه ساختار یافته (فردی و گروهی) صورت گرفته است ."