چکیده:
هدف از پژوهش بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و بهره وری کارکنان دانشگاه های کشور است.
کیفیت زندگی کاری با رضایت شغلی نیز مرتبط است. رضایت شغلی برداشت و ادراکی است که
کارکنان در محیط کاری از شرایط کاری در ذهن خود پرورش میدهند. بنابراین منظور از رضایت شغلی
نگرش کلی فرد درباره کارش است. کسی که رضایت شغلی او در سطح بالایی است نسبت به شغل یا کار
خود نگرشی مثبت دارد. امروزه در مدیریت معاصر کیفیت زندگی کاری به موضوع اجتماعی عمده ای در
سراسر دنیا مبدل شده است در حالی که در دهههای گذشته فقط بر زندگی شخصی (غیرکاری) تاکید
میشد طرفداران نظریه کیفیت زندگی کاری در جستجوی نظامهای جدیدی برای کمک به کارکنان
هستند تا آن ها بتوانند بین زندگی شخصی خود تعادل برقرار کنند. کلید رقابت موفقیت آمیز در بازارهای
جهانی در گرو وضعیت منابع انسانی و رهبران کاملا ماهر میدانند. مطالعات انجام شده نشان می دهد،
نیازهای روانی کارکنان در سازمان از طریق کاربرد فنون کیفیت زندگی کاری برآورد می شود. برنامههای
کیفیت زندگی کاری شامل هرگونه بهبود در فرهنگ سازمانی است که باعث رشد و تعالی کارکنان در
سازمان میشود. روش تحقیق را کتابخانهای و میدانی در نظر گرفتهاند که در این تحقیق از هر دو روش
استفاده شده است. تحقیق از نوع توصیفی و پیمایشی در حیطه تحقیقات کاربردی است. شرایط زندگی
کاری در یک نظام سازمانی تا آن اندازه اهمیت و حساسیت پیدا میکند که به جرات میتوان هرگونه
تغییر در ساختار، فرآیند و رفتار در یک سازمان را تحت الشعاع خود قرار میدهد. در حال حاضر،
دانشگاهها به عنوان عامل کلیدی توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جوامع بشری نقشی حیاتی
در امر آموزش سرمایه انسانی ایفاء میکنند.
خلاصه ماشینی:
"پیشنهادات : نظام حقوق و دستمزد باید بصورت مناسب و کافی به ویژه در زمینه های زیر مورد واکاوی و ساماندهی مجدد قرار گیرد: ــ پرداخت پاداش و ارتقاء شغلی به موقع ــ پرداخت اضافه کاری ها متناسب با میزان فعالیت فرد در سازمان ــ اعطای وام و تسهیلات رفاهی به کارکنان جهت تأمین مسکن و رفع نیازهای دیگرشان ــ پرداخت کمک های نقدی و غیرنقدی بر اساس شایستگی کارکنان ــ امکانات رفاهی، سرگرمی و اوقات فراغت مناسب ــ پرداخت پاداش متناسب با توانمندی های فردی در دانشگاه ٢- باید هرچه بیشتر و معنادارتر به منظور افزایش کیفیت زندگی کاری، یکی از مولفه های مهم که آزمودنی ها نیز بر آن تاکید فراوان داشته اند یعنی امنیت محیطی و امنیت شغلی حرفه ای در دانشگاه ها عملا با دستکاری در موارد زیر تقویت گردد: ــ احساس آرامش روانی ــ وجودفضا و اتمسفر کاری مطلوب و خوشایند برای کارکنان در دانشگاه ــ خشنودی شغل و کار ــ تناسب میان مسئولیت کارکنان با اختیارات واگذارشده به آنان ــ محیط کاری بهداشتی و سالم ــ شرایط فیزیکی مطلوب و کاهش دهنده حوادث ناشی از کار برای کارکنان ــ سطح مشکلات شخصی و تنش کاری در میان کارکنان دانشگاه ٣- همکاری و مشارکت مدیریت واحدهای دانشگاهی از آنجا که کارکنان در سطوح مختلف از انگیژه ، تجربیات و وفاداری سازمانی قابل قبول در واحدهای دانشگاهی برخوردارند این امر در اظهار نظرهای آنان در این آزمون ملاحظه شده است کارکنان را هرچه بیشتر با تمرکز بر موارد به شرح زیر درگیر امور تصمیم گیری، اقدامات اجرایی ونظارت کنترل نماید: ــ واگذاری مشاغل همراه با اعطا مسئولیت آن مشاغل برای کارکنان ــ انتخاب و انتصاب مدیران بر اساس شایستگی و صلاحیت ــ مقبولیت مافوق مستقیم از دیدگاه کارکنان دانشگاه ــ احساس مسئولیت کارکنان در قبال ارباب رجوع و عملکرد سایر همکاران ــ جو دوستی و اعتماد بین کارکنان ــ همسوئی میان اهداف فردی کارکنان با اهداف دانشگاه ٤- از آنجا که تغییر و گوناگونی و همچنین توسعه در انواع خدمات دانشگاهی و انتظارات دانشگاهیان اععم از دانشجویان ، اساتید و سایر ارباب رجوعان بوجود می آید، لذا توصیه می شود امر بهبود و بهسازی گرایشها، نگرشها، باورها، مهارتها و تواناییهای کارکنان از طریق دوره های آموزشی و مشاوره های شغلی حداقل با تمرکز بر موارد زیر در دستور کار قرار بگیرد: ــ آگاهی میزان از عواقب تخطی از ضوابط و مقررات سازمانی دانشگاه ــ توجه و اهمیت قائل شدن به توانمندسازی کارکنان (افزایش مهارت ها و توانایی های کارکنان ) ــ به کارگیری کارکنان در مشاغل مختلف (گردش شغلی) ــ امکانات رشد و پیشرفت فراهم است ــ نسبت به وظایف محول شده از دانش و معلومات کافی بهره مند می باشند ــ دارابودن مهارت های چندجانبه برای انجام وظایف در میان کارکنان دانشگاه ــ امکانات آموزشی و یادگیری مناسب و لازم وجود دارد ــ برای کارکنان دانشگاه استقلال و آزادی عمل وجود دارد ــ شرایط و فرصت مناسب برای ارتقاء کارکنان فراهم می آید."