چکیده:
علیرغم اهمیت کارآفرینی صادرات و روابط دولتی در توسعه صادرات، در مطالعات گذشته توجه
شایانی به این مهم نشده است. لذا این پژوهش به بررسی عوامل موثر بر کارآفرینی صادرات و تاثیر آن بر
عملکرد صادرات با در نظرگرفتن نقش تعدیلگر روابط دولتی پرداخته است. تحقیق حاضر از لحاظ
هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت جزء پژوهشهای توصیفی با روش پیمایشی میباشد. روش گردآوری
اطلاعات پرسشنامه بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل ١٥٠ نفر از مدیران شرکتهای کوچک و
متوسطی که در استان تهران صادرات انجام دادهاند، بوده است. برای تحلیل آماری در بخش آمار استنباطی
پژوهش کلیه تجزیه و تحلیلها، با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزیی با
کمک نرم افزار smart PLS انجام شده است. نتایج حاصل از پردازش دادهها نشان داد که تعهد
صادرات مدیریتی، تجربه، شدت رقابت، و فاصله بازار بر کارآفرینی صادرات تاثیر دارد. همچنین نتایج
نشان داد که کارآفرینی صادرات بر عملکرد صادرات تاثیر دارد. نتایج دیگرتحقیق آشکار کرد که روابط
دولتی تاثیر کارآفرینی صادرات بر عملکرد صادرات را، تعدیل میکند. نتایج این تحقیق میتواند به ادبیات
تحقیق کارآفرینی صادرات اضافه شود و همینطور میتواند برای مدیران شرکتهای کوچک و متوسط
جهت افزایش عملکرد صادرات استفاده قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"همچنین با توجه به نقش مهم ارتباطات دولتی، در شناسایی فرصت های بین المللی، این پژوهش به دنبال آن است تا ضمن شناسایی عوامل موثر بر کارآفرینی صادرات و عملکرد صادرات ، نقش ارتباطات دولتی را هم به عنوان متغیر تعدیل گر بررسی کند تـا پـس از حصول نتایج و ارائه پیشنهادات ، اقدامات لازم در خصوص افـزایش عملکرد شرکت های کوچک و متوسط را بر مبنای مطالعه صورت گرفته انجام دهد.
داشتن تجربه بین المللی باعث کاهش ریسک صادرات شده و موانع صادراتی که شرکت ها هنگام صادرات با آن روبرو میشوند را کاهش میدهد و همچنین گرایش شرکت را به بازارهای بین المللی افزایش میدهد و روحیه کارآفرینی را در صادرکنندگان تحریک میکند (کینگ و کاووسگیل ،١٦ ٢٠٠٤; ناوارا-گارسیا، اسمیدت ، و ری-مورنو، ٢٠١٥) بنابراین با توجه به اهمیت تجربه در این تحقیق فرض میشود که : فرضیه اول : منابع مربوط به تجربه بین المللی بر درجه کارآفرینی صادرات تاثیر دارد.
Zahra, Ireland, & Hitt, کسب و کار را در بازارهای خارجی جستجو میکنند و گرایش بیشتری به صادرات دارند، معمولا فروش و سود بیشتر و رضایت بیشتری از عملکرد صادرات شرکت نسبت به کسانی که گرایش کمتری به بین المللی شدن نشان میدهند، دارند (ایبه ،١ ٢٠٠٤; نمکوا و همکاران ،٢ ٢٠١٢، ناوارا-گارسیا، اسمیدت ، و ری- مورنو، ٢٠١٥).
<رجوع شود به تصویر صفحه> نتیجه گیری در این پژوهش به بررسی عوامل موثر بر کارآفرینی صادرات و تاثیر آن بر عملکرد صادرات با توجه به نقش تعدیل گر ارتباطات دولتی در شرکت های کوچک و متوسط پرداخته شده است ."